Popstjärnan Lily Allen och flygbolaget Easy Jet marknadsför sig båda med svenska bolaget Acapelas teknologi för talsyntes.
Lily Allen säljer med ny svensk teknik
Mest läst i kategorin
Lily Allen är känd för att svära som en borstbindare på sina plattor, till exempel ”shit up your noses” och ”shitload of diamonds” är några odödliga formuleringar.
Nu tar hennes skivbolag EMI hjälp av svenska Acapela för att ytterligare spä på säljframgångarna för nya plattan It´s not me, it´s you.
– Skivbolaget EMI är mycket nöjda med att Lily Allen-kampanjen haft en mycket god smittoeffekt, säger Lars-Erik Larsson.
Acapela är en avknoppning från KTH och sysslar med talsyntes, ursprungligen en teknik som gör att blinda kan mejla till varandra. Men bolaget har alltmer hittat kommersiella tillämpningar på den nya tekniken.
Senaste kunderna är skivbolaget EMI, lågprisflyget Easyjet och lyxhotellkedjan Accor.
– På Alla Hjärtans Dag skickade 970 000 personer Valentine-kort under en dag från Easyjets franska sajt, säger Lars-Erik Larsson, vd på Acapela Group.
Acapela har också samlat sina olika e-kort på en särskild sida och sedan november förra året har 10 miljoner kort skickats kostnadsfritt.
– Målet i år är att folk ska ha skickat totalt 50 miljoner kort och vi planerar införa betaltjänster efter hand, säger Lars-Erik Larsson.
Nästa stora korttopp beräknar Larsson infaller i samband med Påsken.
Acapela har 60 personer anställda på kontor i Sverige, Frankrike och Belgien. Förra året uppgick omsättningen till cirka 55 miljoner kronor. Merparten av överskottet plöjs ner i produktutveckling.
– Vi planerar att anställa folk till försäljning i Sverige och utveckling till vårt franska kontor, säger Lars-Erik Larsson, vd på Acapela Group.
Bolaget ägs av de anställda och de tre riskkapitalbolagen Iris, SRIW och IMBC.
Här kan du skicka Lily Allen-kortet.
Här hittar du Easyjet-sajten.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.