Telekomkoncernen Nokia redovisar en vinst före skatt på 1.145 miljoner euro för tredje kvartalet. Under samma kvartal i fjol låg vinsten före skatt på 1.218 miljoner euro.
Lägre vinst för Nokia – aktien föll

Mest läst i kategorin
Omsättningen steg från 8.403 miljoner till 10.100 miljoner euro.
Vinsten var lägre än väntat. Analytiker har i genomsnitt räknat med en vinst före skatt på 1.273 miljoner euro och en omsättning på 9.903 miljoner euro enligt en Reutersenkät.
Nokia räknar med att marknaden för mobiltelefoner under fjärde kvartalet 2006 växer med 15 procent eller mer. Nokia räknar med en oförändrad marknadsandel.
För helåret tror Nokia att marknaden växer till 970 miljoner telefoner, jämfört med 795 miljoner telefoner i fjol.
Nokiaaktien föll ordentligt sedan delårsrapporten publicerats vid 12-tiden i dag. Efter några minuter hade kursen backat med 4 procent till 141:50 kronor.
Under tredje kvartalet sålde Nokia 88,5 miljoner mobiltelefoner, upp 33 procent jämfört med samma kvartal året före. Det kan även jämföras med försäljningen under andra kvartalet, som lyfte med 29 procent till 78,4 miljoner sålda enheter.
För hela telekomindustrin räknar Nokia med att tredje kvartalets försäljning hamnar på 243 miljoner enheter, upp med 22 procent på årsbasis. Under andra kvartalet såldes 230 miljoner enheter.
Nokias koncernchef Olli-Pekka Kallasvuo säger i en kommentar att Nokia tagit marknadsandelar på de snabbväxande tillväxtmarknaderna. Vad gäller infrastruktur till mobilnät växer Nokia snabbare än marknaden, enligt Kallasvuo, som samtidigt lyfter fram att sammanslagningen av Nokia och Siemens på infrastrukturområdet går bra.
Nokia spår att genomsnittspriset per telefon faller under sista kvartalet 2006. Det beror enligt Nokia på hård konkurrens och ökad betydelse av försäljningen på tillväxtmarknader.
Rörelsevinsten för affärsområdet mobiltelefoner sjönk under tredje kvartalet med 11 procent till 779 miljoner euro. Försäljningen steg med 14 procent till 5.949 miljoner euro.
För nätverksdelen sjönk vinsten med 17 procent till 131 miljoner euro. Försäljningen ökade dock med 16 procent till 1.804 miljoner euro.
För affärsområdet multimedia ökade vinsten med 49 procent till 366 miljoner euro, medan försäljningen steg med 45 procent till 2.092 miljoner euro.
TT





