Realtid

Kvinna från Kenya tar över Eurosport

administrator
administrator
Uppdaterad: 14 nov. 2007Publicerad: 14 nov. 2007

Eurosport har fått en ny vd. Hon är född i Kenya, utbildad i England och flyttar till Stockholm nästa är.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

–Jag såg snö för första gången när jag var 16 år – häromdagen! (Skratt.)

Det är det första Eurosport Televisions nya Norden-vd Amanda Evans säger när Realtid.se möter henne i bolagets lokaler i Sundbyberg.

Så är hon född och uppvuxen i Kenya också.

Än så länge pendlar Amanda Evans mellan Paris och Stockholm. Förra vd:n Daniel Ljungh har introducerat henne för den nya arbetsplatsen, den svenska mentaliteten och allt som är så nytt.

I dag onsdag startar Evans femte regelrätta arbetsdag sedan hon fick stafettpinnen av Ljungh. Och som alla stockholmare pratar hon om boendet.

Du har inte flyttat hit familjen än. Hur ser arbetsveckan ut?

– Nu landar jag i Stockholm på måndag kväll för att kunna vara på plats tidigt på tisdagen. Sedan flyger jag så att jag hemma i Paris på fredagkvällen. Jag letar boende i Stockholm men det var svårare än jag trodde att hitta en trea att hyra. Det är inte svårt att hyra men de flesta som köper gör det inte för att hyra, det är mer så i London till exempel. De flesta här äger ju sitt hus eller sin lägenhet, såg jag i en undersökning.

Hur var situationen i Paris?

ANNONS

– Då skulle jag omlokaliseras från London till Paris. När jag letade hus i Paris så hoppade jag bara upp på omlokaliseringsagentens scooter och så körde vi runt och kolla på tio lägenheter. Efter vår tur hade jag bestämt mig för en och nästa dag kunde jag flytta in. Nu har jag en ettåring och en fransk make så jag hoppas att de kan flytta hit – till snön – i början av nästa år.

Är det någorlunda lätt att ta över efter Daniel Ljungh?

– Han har varit avgörande i min förståelse av svenskarna, hur de fungerar och historian bakom. Han är bra på att analysera, ha bryr sig om Eurosport och att vi forstätter växa. Vi har varit steget före i tretti år nu. Haqn slutade förra veckan så nu börjar det på allvar för mig.

Vad kommer att hända med Eurosport?

– Det viktigaste är att vi är det ledande sportvarumärket på en pankontinental nivå. Nuförtiden har vi fler konkurrenter så det är lättare att kunna mäta hur bra vi är. Vi gillar konkurrens, och jag växte upp som ett av tre barn som alla var födda inom en och samma 30-månadersperiod. Jag hade en konkurrensinriktad barndom och det har stannat kvar i mig.

– Snyggast är att vi sparkat i gång Eurosport.se med en massa klipp. Det har varit i gång sedan augusti, tajmat med säsongsstarten. Det var första gången de sålde rättigheterna till internet. Så det är en value added service, som det heter. Nästa steg är att få ut det i mobilerna. Vår uppfattning är att publiken vill ha sport och nyheter när de är i rörelse. Plus musik, såklart.

Du växte upp i Kenya.

– Ja, jag bodde där till jag fyllde 18. Då började jag på universitet i norra England och studerade ekonomi.

ANNONS

Var var detta?

– I Newcastle. Har du hört talas om staden?

Oh ja.

– Jag blev en stor supporter av Newcastle United. Och så finns det fantastisk öl där. Och musik.

Som Prefab Sprout.

– Ja! Just så.

– Så jag gick på en utbildning med gott renommé och studerade ekonomi. Min far blev förskräckt när han fick höra att alla mina skolarbeten handlade om öl och fotboll. Men hela stan stöttade laget, det genomsyrade allt.

Du arbetade på andra tv-kanaler innan Eurosport.

ANNONS

– Ja, först var det Thames Television, ett engelskt bolag som snart köptes upp av Pearson Television, så då hade jag plötsligt en amerikansk arbetsgivare. Och snart gick det bolaget upp i Bertelsmann, så då jobbade jag för ett tyskt-franskt bolag. Allt under loppet av sju år. Jag hade hand om utveckling och försäljning av olika tv-format.

Vad var det för typ av program?

– Det var allt från Mr. Bean och Benny Hill till The Bill och Baywatch. För Bertelsmann sålde jag in olika tv-format som Idol som gick på ITV i Storbritannien och så lokaliserades det för olika marknader, som USA. Efter det var det bland annat Jamie Oliver, Den nakne kocken. Tillsammans med Jamies agent analyserade vi vilka hål som fanns i marknaden och såg till att fylla dem. Som programmen om skolmat och matlagningsskolan. Det fanns ett stort hål i programmeringen på teve vad gäller ungdomar i 12-18-årsåldern.

Och i april 2004 började du på Eurosport.

– Först skötte jag distributionen i central- och östeuropa. I tre år ansvarade jag för distribution och markandsföring av Eurosport och Eurosport 2 i 25 länder i regionen.

Hur skiljer sig Eurosport 2 från huvudkanalen?

– Eurosport 2 är lite öppnare, där kan vi ta fler risker. Där kan vi köra reality-shower och program där folk pratar om sport. Och om man ser på poker till exempel så körde vi det i tvåan ett tag. Sudoku är ett annat exempel – om vi kunde hitta ett sätt att göra det tv-mässigt skulle det vara givet för Eurosport 2.

Hur går det till när ni väljer vad ni ska visa?

ANNONS

– Idrottsförbunden kommunicerar ju inte sinsemellan, så vi är bortskämda mer utbudet. Till exempel kan Tour de France krocka med en annan stor begivenhet. Då kan Eurosport och Eurosport 2 komplettera varandra. När vi kör Australian Open på tvåan så kan vi samtidigt ha ett live-event på ettan.

– Eurosport har ju över 100 olika sporter och över 120 kommentatorer som är experter på sina sporter.

Finns det några sporter som ni testat på att ha med i Eurosport men som ni kännt varit bättre att ta bort?

– Vi testade att ha med schack ett tag. Men det höjdes för många röster mot; folk tyckte inte att det var Eurosportigt. Som aktör har vi ett ansvar gentemot sportindustrin också.

Vilka erfarenheter från Kenya har du haft nytta av i ditt arbete?

– Afrikaner är fantastiska. De är uppfinningsrika och rådiga. De måste göra det mesta möjliga av vad de har. De är kapitalister och dealmakers.

– Ta taxirörelsen. Då leasas bilar ut, och föraren tankar bara precis den mängd bensin som behövs för den aktuella färden.

Vad ska förra vd:n Daniel Ljungh göra nu?

ANNONS

– Han ska vara ledig en tid och har lite personliga planer. Vi vill inte gå ut med mer information än så. Daniel har flera möjligheter. Med tanke på hans färdigheter lär han kunna vraka och välja bland anbuden.

Något mer som du vill tillägga?

– En viktig sak är vi vill tacka våra tittare. Com Hem bestämde sig för att placera Eurosport i deras digitala paket, för att föra över sina analoga tittare till digitalt. Nu är det ju så att vi har åtskilliga tittare som inte är i digitala hushåll, och Eurosports policy är att det ska vara tillgängligt för alla som vill se på det. Så vi gick emot Com Hems planer på digital migration. Då är det glädjande att se att våra tottarsiffror inte har dalat så mycket. Detsamma hände för övrigt Discovery. Com Hem har ju bara 12 kanaler i sitt baspaket. Vår konkurrent TV4 Sport finns ju i det paketet.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]