Arbetsmiljön i regeringskansliets förvaltningsavdelning är under all kritik, enligt en ny rapport från Arbetsmiljöverket.
Kränkningar och kaos
Mest läst i kategorin
TCO-förbundet ST:s facktidning ST Press rapporterar i dag i sin nätupplaga att Regeringskansliets förvaltningsavdelning får ”skarp och omfattande kritik” efter en inspektion från Arbetsmiljöverket: signaler om kränkande särbehandling utreds inte, och överbelastad personal får inte hjälp att prioritera bland arbetsuppgifterna.
Förvaltningsavdelningen, skriver ST Press, har skurit ned på personalstyrkan de senaste åren. Många anställda anser att deras arbetsbelastning är för hög och att de inte har tydliga möjligheter att göra prioriteringar.
”Påfrestningarna är stora och medför allvarlig risk för ohälsa”, slår Arbetsmiljöverket fast i sitt inspektionsmeddelande.
Inspektionsmeddelandet slår dessutom ned på brister i dokumentation om befogenheter och resurser för arbetsmiljöarbetet samt bristande kunskaper om arbetsmiljöfrågor hos chefer.
Eeva Emani är huvudskyddsombud på Regeringskansliets förvaltningsavdelning. För ST Press bekräftar hon den bild Arbetsmiljöverket ger.
– Det finns mycket att jobba med. Vi ser väldigt allvarligt på detta, säger hon till tidningen.
– Vi har redan tidigare påtalat att det finns signaler om att kränkande särbehandling förekommer.
Före jul fattade riksdagen ett beslut att dra ned resurserna till Regeringskansliet, vilket kommer att innebära ytterligare påfrestningar för förvaltningsavdelningen. Men hur det konkret kommer att slå vet inte Eeva Emani i dagsläget.
Realtid.se har sökt chefen och personaldirektören på den kritiserade statstjänstemannaavdelningen för en kommentar till kritiken.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.