UPPDATERAD Konkurrensverket inleder en ny utredning om misstänkt kartellbildning i asfaltsbranschen sedan asfaltspriset stigit markant de senaste åren.
Konkurrensverket utreder nytt asfaltsfusk
Mest läst i kategorin
Konkurrensverket frågar vad den kraftiga prishöjningen beror på i ett brev som gått ut till stora anläggningsföretag som Skanska, NCC och Peab Industri, som lägger asfalt i Sverige. Asfaltspriset steg med 25 procent under 2006 och 2007 enligt Vägverket, konstaterar Konkurrensverket.
– Det tyckte vi var lite väl kraftigt. Eftersom vi tidigare agerat mot branschen är det angeläget att ställa frågor om varför säger Konkurrensverkets informationschef Jimmy Dominius till Realtid.se.
I brevet till asfaltsföretagen uppmuntrar Konkurrensverket företagen att skvallra om varandra, genom att skriva att det företag som är först med att berätta om ett otillåtet prissamarbete (”kartellbildning”) helt kan slippa konkurrensskadeavgift. Det kallas för Konkurrensverkets ”eftergiftsprogram”.
De berörda företagen har till den 25 februari på sig att svara.
– Sedan får vi se vilka åtgärder vi vidtar beroende på vilka svar vi får. Det kan ju bero på naturliga orsaker att priset steg så kraftigt, säger Jimmy Dominius.
NCC:s presschef Ulf Thorné bekräftar att företaget fått brevet från Konkurrensverket.
– Vi kommer att skicka ett svar inom utsatt tid och förklara vår syn på saken, säger han men hänvisar till stigande priser för olja och energi som förklaring till det stigande asfaltspriset.
NCC följer alla lagar och regler och deltar enligt Thorné inte i något otillåtet konkurrenssamarbete mellan asfaltsföretagen.
– Däremot har vi medgivit överträdelser under tidigare perioder vilket vi vidtagit åtgärder emot så att det inte upprepas, säger han och hänvisar till att 2000 chefer inom NCC genomgått utbildning och omgående får sparken om de deltar i otillåtna samarbeten med konkurrenter såsom prissamarbete eller marknadsuppdelning.
År 2001 uppdagades att svenska asfaltsföretag haft otillåtet samarbete. NCC medgav detta, men överklagade att man skulle tvingas betala böter på 150 miljoner kronor för detta. Nästa instans är marknadsdomstolen och det är ej klart när ärendet kommer att behandlas där.
– Jag har jobbat i 1,5 år i branschen och har inte sett några tecken på någon kartellbildning i asfaltsbranschen, bedyrar Peab Industris informationschef Staffan Bremander. Han kan inte bekräfta att Peab Industri tagit emot något brev från Konkurrensverket, och vill först ta del av hur Vägverket beräknat prisförändringen på asfalt innan han ger någon kommentar till den.
– Man ska dock ha klart för sig att asfaltspriset till stor del påverkas av oljepriset, säger Bremander. Det oljebaserade ämnet betumen och sten är de viktigaste komponenterna i asfalt.
Peabs asfaltsläggning ingår i det numera avknoppade bolaget Peab Industri, som tillsammans med Skanska, NCC och Vägverket Produktion hör till de största asfaltsläggarna i Sverige enligt Bremander.
Skanska har ännu inte hittat något brev från Konkurrensverket enligt företagets presskontakt Peter Gimbe.
– När det kommer får vi läsa det och svara, säger han.
Skanska valde att inte överklaga domen i Konkurrensverkets tidigare asfaltsutredning, som innebar att Skanska får betala 170 miljoner kronor i böter för tidigare otillåtna samarbeten i asfaltsbranschen.
– Det innebär inte att vi erkänner något fel. Vi delar inte uppfattningen att vi har gjort något fel, men det här handlar om en tidsperiod som var länge sedan och vi har valt att lägga det bakom oss, säger Gimbe.
Han har inga indikationer på att Skanska i dagsläget deltar i otillåtna asfaltssamarbeten, och anger att Skanska vidtagit åtgärder för att undvika att så sker.
I den tidigare asfaltsprocessen där NCC bötfälldes, dömdes Skanska att betala 170 miljoner kronor i böter, Peab 85 miljoner, och Vägverket Produktion 50 miljoner.
Ian Hammar
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.