En lime-projektil som går igenom en ölflaska? Osakligt, säger Konsumentombudsmannen.
KO stoppar Corona-reklam

Mest läst i kategorin
Det mexikanska ölet är känt för att serveras med en limeskiva.
Men alkohollagen är obeveklig – ingen limefrukt i annonser för ölet.
Annars blir det 200.000 kronor i vite.
I somras annonserade importföretaget Birra Mex i en riksspridd dagstidning. Annonsen visade hur en limefrukt flyger igenom ölflaskan med Corona Extra så att glassplitter yr.
Konsumentverket upptäckte annonsen och sparkade bakut. Här vankades otillbörlig marknadsföring.
Alkohollagen stipulerar noggrant hur annonser för alkoholdryck får se ut. Bilden tillåts enbart visa varan, råvaror som ingår i varan, förpackning och varumärke.
Konsumentombudsmannen (KO) har nu kommit fram till att den flygande limefrukten ”spelar på känslor och stämningar på sätt som inte är förenligt med alkohollagens krav på särskild måttfullhet vid marknadsföring”.
Därför förbjuder KO Birra Mex att annonsera ölet med frukt och trasig flaska. Förbudsföreläggandet är förenat med ett vite på 200 000 kronor.
Corona Extra är ett starkt varumärke och säljs via Systembolaget, grossister, restauranger och tax free-butiker.
Birra Mex försvarade sig med att annonsen inte är uppsökande eller förskönande och påpekade att ölsorten alltid serveras med en limeklyfta. En naturlig koppling med andra ord.
– Vi ska ha ett möte med KO i nästa vecka. Ring mig efter det så ska jag kommentera hur vi ska hantera den här situationen, sade en av företagets två delägare, Magnus Pettersson, till TT på fredagen.
Den andre delägaren har dock redan godkänt förbudsföreläggandet.