...på analysbolaget Modular Streams, som är på gång med nya aktieportalen buzztrader.se.
Johannes Vock
Mest läst i kategorin
Modular Streams, ett portfljbolag till Almi Invest och Traction som levererar sentimentanalys till bolag, är på gång med lanseringen av buzztrader.se, en aktieportal som aggregerar nyheter och plockar upp diskussioner om aktier från olika forum. VD Johannes Vock har ett förflutet som investment manager på Traction.
Berätta lite om buzztrader.se. Vad är det för plattform?
– Vi på Modular Streams är ett big data-bolag som gör sentimentanalys och vi jobbar generellt med stora datamängder. Men vi har ett förflutet inom finansbranschen och har haft ambition att skapa en portal där vi kan ha alla finansiella nyheter men skippa alla siffror och istället gå efter det som kallas ”the wisdom of the crowd”. Vi vill helt enkelt ha snacket om aktier och mäta det.
Det här är en betaversion än så länge. När lanserar ni detta officiellt?
– Den är redan publikt tillgänglig men vi hoppas ha en version klar efter sommaren.
– Folk brukar fokusera på analyser och bankernas rekommendationer men vi försöker att få gemene mans åsikt genom att plocka från diverse forum. Vi ser att det här har blivit stort i USA men vi tror att det här kan bli embryot till något stort.
Tanken är alltså att gemene man ska kunna läsa om aktier och bilda sig en uppfattning om potentiella investeringar genom portalen?
– Precis. Tanken är att sifferanalyserna är redan för många och vi vill fånga upp vad folk säger, vad massan säger om aktier. Vi vill fånga upp de här investerarna på ett bra sätt.
Vart hämtas alla nyheter och analyser ifrån?
– Det är flöden från olika sidor som till exempel från finanstidningar, sedan kommer den största mängden från Twitter och mycket kommer från olika aktieforum. Vi kommer addera mer information löpande ju längre tiden går. Det här riktas till alla som är intresserade av att investera i aktier och som är intresserade av aktierelaterade diskussioner.
– Det är för de som vill hitta nästa bubblare. Vi försöker fånga upp det här snacket innan aktien har gått upp. Det är tanken. Det här är ett sätt att jobba systematiskt kring snacket runt aktier och aktiemarknaden.
Hur länge har ni jobbat med detta och haft idéen att lansera det?
– Idéen har väl funnits i flera år men vi har jobbat med sentimentanalys sedan 2009. Vi började där och nu har vi hittat tillbaka till begynnelsen och kopplingen till finansbranschen. Annars jobbar vi med kunder som Coop och Aftonbladet bland andra kring just sentimentanalys av varumärken. Det är vår bakgrund.
Hur har responsen från folk som tagit del av detta varit?
– De tycker att det är bra. Jag tror att det finns ett behov att analysera något annat än siffror och att folk vill ta del av det här snacket men man vill inte gå in på varje forum hela tiden, utan vill ha det samlat på ett ställe. Viktigt att belysa är att vi i fortsättningen ska addera bland annat en larmfunktionalitet, så att man blir meddelad så fort det pratas om en aktie man vill följa eller följer.
– Sedan kommer vi koppla det här så att vi har handel i nästa steg för de som önskar, men på ett kontrollerat vis.
Ska folk kunna handla aktier direkt från buzztrader?
– Precis, det blir kopplat till en partner. De dialogerna för vi redan. Jag kan inte avslöja vilka men vi för redan aktiva dialoger med mäklare som skulle kunna koppla det här direkt eller indirekt.
När tror du att det här går igenom?
– Jag hoppas att vi kan komma i mål i höst. Det är målsättningen. Jag ser framför mig att någon ser att det pratas mycket om en aktie och kan agera direkt på det förhoppningsvis innan kursen går upp. Det har hela tiden varit visionen – att se det här från ett annat perspektiv.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.