"Jag har en idé som skulle konkurrera ut Facebook och slå undan benen på Googles affärsmodell." Vad då?
Johan Staël von Holstein
Mest läst i kategorin
– (Skrattar) Nä men jag tycker liksom att… oj, oj, oj. Det kan jag inte svara på så snabbt. Jag tycker att USA gjort allt fel med internet. I dag är det distributörerna som tjänar pengarna på internet, inte content-leverantörerna. Det kommer att ändras. Jag kan garantera att jag har lika rätt om det här som jag hade om internet för tio år sedan. I dag behöver du inte ens paketera innehållet. Det är fortfarande en otroligt omogen marknad.
Communitypappan Johan Staël von Holstein säger i en intervju på bloggen Disruptive.nu att han har en affärsidé. ”Men jag har vare sig pengar eller tid att dra igång något.”
– Jag kan inte gå ut och berätta exakt hur idén är. Det är en ganska komplex struktur, men enkelt att göra – bara jag hittar rätt entreprenör och rätt kapitalist. Det är min idé, jag har egentligen haft den i tio år.
Det handlar om strukturomvandling, inte bara om en comunity. Johan Staël von Holsteins riskkapitalbolag Iqube står redan bakom den ännu olanserade svenska communityn Arena 78 som vill gå från ”content is king” till ”content provider is god”.
– Facebook, som alla är lyriska över – om några år kommer värdet att ha försvunnit. Förhoppningsvis lyckas jag hitta folk och kapital så att jag, utan att ta fokus från Iqube, kan förverkliga min idé i stället.
Han håller inte med de investerare som säger att intresset för sociala nätverkssajter, SNS, viker.
– Den ungdomliga entusiasm vi hade med Icon Medialab för tio år sedan är densamma som finns i dag på communitysidan. Vi har inte ens sett början på utvecklingen.
–Vi har en plattform och en struktur som femdubblar chanserna att lyckas och ökar chansen att resa pengar med 700 procent.
Svårigheterna att hitta investerare till den svenskutvecklade artist-communityn Trig beror inte på att marknaden sviktar.
– Jag tycker att de hade någonting intressant på gång, men sedan gjorde de fel i sättet de rullade ut till målgruppen. Det var inte tillräckligt genomtänkt, deras marknadsstrategi. Ge det där två år till så kan det säkert bli riktigt bra.
Målgruppen för Trig är de unga hippa i New York och London snarare än Stockholm, precis som för Arena 78 med arbetsnamnet Yourstardom.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.