Tillväxten inom området högre än väntat.
Intellecta fortsätter digital satsning
Mest läst i kategorin
Intellecta visar i senaste rapporten en ökad nettoomsättning på 64,8 procent under andra kvartalet till 102 miljoner kronor.
För halvåret är ökningen 52,2 procent och nettoomsättningen uppgick till 196,8 miljoner. Detta är att jämföra med förra årets 129,3 miljoner.
Arvodesintäkterna ökade med 79 procent på grund av ökat kundinflöde, fler kunduppdrag samt de senaste förvärven. Inom affärsområdet digital var tillväxten på 34 procent, vilket var över Intellectas mål. Ökningen beror på den fortsatta ompositioneringen till en konsultverksamhet med mer intäkter från den digital verksamheten.
Affärsområdet Strategic Communications ökade nettoomsättningen med 14,4 procent och ökade arvodesintäkterna med 2 procent jämfört med motsvarande period förra året.
– På rullande 12-månaders basis har vi nu vänt arvodestillväxttrenden inom Strategic Communications till 4 procent, att jämföra med –24 procent för ett år sedan, säger vd Yann Blandy i vd-ordet.
Dock har affärsområdets arvodesintäkter fortfarande inte ökat tillräckligt vilket har påverkat resultat och därför har bolaget genomfört omstruktureringsåtgärder i form av personalminskningar och fortsatt kompetensväxling.
– Personalminskningar har genomförts under kvartalet och väntas leda till 9,1 miljoner kronor i minskade årliga personalkostnader från och med det fjärde kvartalet i år. Samtidigt har det operativa kassaflödet förbättrats med cirka 25 miljoner kronor genom en effektivare kapitalanvändning, säger Blandy.
Bolaget fortsätter att föra dialoger med relevanta förvärvsobjekt inom det digitala segmentet i USA och Europa.
–Vi har också identifierat andra förvärvskandidater inom PR samt organiska tillväxtmöjligheter via etablering på nya marknader, säger Blandy.
Rörelseresultatet uppgick till 1,6 miljoner kronor under första halvåret.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.