Europeiska investeringsbanken fattar i dag beslut om Saabs låneansökan.
I dag avgörs om Saab får EIB-lån
Mest läst i kategorin
Lånet på drygt 4,1 miljarder kronor är en förutsättning för att affären med Koenigsegg Group ska kunna genomföras.
I granskningen av låneansökan har bankens experter och tjänstemän prövat i huvudsak Saabs förmåga att betala tillbaka lånet utifrån den nya affärsplanen samt forskningsprojekten för grönare och säkrare bilar som lånet ska gå till.
Att lånet nu behandlas i EIB:s styrelse innebär att Saab redan har fått grönt ljus av EIB:s högsta tjänstemän, både vad gäller återbetalningsmöjligheterna och att forskningsprojekten håller sig inom reglerna.
Ledningsgruppen lägger fram förslaget till styrelsen som har sista ordet.
I styrelsen sitter 28 ledamöter – en från varje EU-land samt en som utnämns av EU-kommissionen. Det är ovanligt att styrelsen går emot ledningsgruppen. Beslutet måste inte vara enhälligt, men det krävs en majoritet.
Att Saabs historia är kantad av förluster hindrar i sig inte ett lån, men Saab måste kunna betala tillbaka lånet och dessutom krävs säkerheter, i det här fallet i form av garantier från svenska staten.
Därför får Saab vänta på pengarna. Först ska EU-kommissionen granska att lånet inte strider mot statsstödsreglerna. För Volvo Personvagnar, som i våras var först ut med en sådan prövning, tog EU-kommissionen fyra månader på sig. Eftersom svenska regeringen skissar på samma upplägg med garantier för hela lånet tror näringsdepartementet att det kan gå fortare för Saab, men bedömningen är att det tar åtminstone två månader.
För att regeringen ska säga ja till statliga garantier måste också Koenigsegg Group tydligare visa att det finns ytterligare privat finansiering. Ännu är inget slutligt avtal undertecknat med kinesiska BAIC, som ska skjuta till kapital mot ett delägarskap i gruppen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.