Elias Lanninge, 21 år, vann annonstävlingen för den rättvisemärkta colan Ubuntu.
Han vann tävlingen!
Mest läst i kategorin
– Det är jätteroligt. Det var verkligen inte väntat. Jag hade inte tänkt så mycket på det så det var verkligen en överraskning.
Juryns motivering löd: Bidraget är tydligt, talar till känslor och skapar igenkänning hos målgruppen.
Vad vad din tanke när du utformade annonsen?
– Framförallt utgick jag från att det var svårt att nå folk med rättvisebudskapet. Jag kände att jag behövde få en annan vinkel på det. Jag lyckades komma på en någorlunda bra idé där man har igenkänning om man har barn själv – att det är viktigt med rättvisa.
Anmäl dig till Realtid.ses Nyhetbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag.
Har du varit intresserad av design länge?
– Ja, det var det första stora intresset jag hade som liten och den har utvecklats allt mer. Nu jobbar jag som AD-assistent på Åkesson & Curry – det är mitt första jobb. Innan dess har jag bara pluggat. Ett av mina tre år läste jag design och kommunikation på Linköpings universitet.
Vad fick dig att söka till den här tävlingen?
– Jag tror jag såg tävlingen i Cap of design. Rent privat brukar jag göra jobb åt organisationer och företag som jag gillar. Och rättvisemärkt cola lät ju som en perfekt grej.
Dricker du cola själv?
– Jadå, inte så ofta, men jag testade den här innan faktiskt.
Elias bidrag vann egentligen endast den första etappen i tävlingen. Nu kommer hans bidrag gå in i fas två där elever från bland annat Berghs School of Communication, Forsbergs skola samt Institutionen för reklam och PR vid Stockholms universitet kommer utmana honom.
Hur tror du att det kommer gå för dig i finalen?
– Det blir väldigt spännande, men jag vågar inte hoppas på för mycket. Jag hoppas att den starka igenkänningen kommer göra att den sticker ut bland de övriga bidragen. Men det är helt klart duktigt folk som går på designskolorna så det blir tufft.
Har du smygtittat på de andra bidragen?
– Nej, jag tror inte tävlingen är inledd för dem.
Tror du att detta kan leda till fler jobberbjudanden nu?
– Nja, eventuellt, får väl se om det går bra i finalen, just nu vet jag inte om det är så stor skillnad. Men det vore väldigt roligt.
Från AD-assistent till AD, kanske?
– Hahaha, ja det vore väldigt smidigt om jag kunde bli det via den här grejen.
Elias Lanninges annons kommer publiceras i tidningen Filters septembernummer.
I oktober kommer det slutgiltiga vinnarbidraget utses som kommer fronta Ubuntukampanj under 2010.
Det var redan i maj som företaget Saturnus Beverages utlyste designtävlingen för allmänheten på Facebook. I augusti fick allmänheten tillsammans med juryn rösta fram sin favorit – vilket blev Elias Lanninges annons.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.