Realtid

Grimaldi bakom nytt räddningsförsök

administrator
administrator
Uppdaterad: 23 dec. 2009Publicerad: 23 dec. 2009

Svensk-italienska affärsmannen Salvatore Grimaldi har bjudit in Fiat-chefen Sergio Marchionne till Sverige i januari. Det bakomliggande syftet är att hitta en lösning för Saab. Näringsminister Maud Olofsson ska kontaktas.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Förvaltarens toppaktier när plånböckerna äntligen fylls

14 nov. 2025

Det berättar Grimaldi för Realtid.se.

Tidigare under onsdagen rapporterade Realtid.se att det förbereds en paneldebatt om bilindustrins framtid den 26 januari, där bland andra Fiat-chefen kommer att delta.

Grimaldi och Jacob Wallenberg uppgavs ha tagit initiativ till evenemanget, och när Realtid.se får tag på Grimaldi framkommer att syftet är mycket större än att bara arrangera en allmän paneldebatt.

I själva verket är tanken att få till en lösning för Saab som går ut på att Saab skulle kunna bli underleverantör till framgångsrika bilföretag i världen såsom Fiat som kan tänka sig att låta Saab tillverka utvalda bilmodeller i Saabs fabrik.

Enligt Grimaldi är Saab-fabriken i Trollhättan flexibel och produktionen lättomställd för olika bilmodeller.

Om Saab får in tre till fem sådana kontrakt från olika bilföretag, menar Grimaldi att Saab kan komma upp i de tillverkningsvolymer på 150.000-200.000 bilar som krävs för att Saab ska bli lönsamt.

Förslaget har likheter med Peter ”Poker” Wallenbergs idéer för Saabs framtid som Realtid.se skrev om i februari.

Det kanske alltså blir så att Marchionne kommer hit till Sverige för att rädda Saab?

ANNONS

– Ja, det är väl en eggande fråga. Eller hur? säger Grimaldi.

– Du som journalist och flera andra journalister kommer också att komma till paneldebatten, och det är väl klart att någon av er kommer att ställa frågan.

Tycker du själv att Saab skulle passa in i Fiat?

– Jag ser Saab på det viset att Saab som biltillverkare inte kommer att klara sig på att producera och sälja 50.000 bilar per år.

– Men man måste kolla och se om inte Saab skulle kunna bli underleverantör till någon framgångsrik.

– Där skulle ju Fiat som nu är så framgångsrik kunna lägga ut någon modell på Saab, som Saab kan tillverka.

Du vill förespråka det?

– Jag tror säkert att den frågan kommer upp under paneldebatten.

ANNONS

Är det ett longshot eller anser du det vara realistiskt?

– Framgångar i bilindustrin har väldigt mycket med volymer att göra.

– Jag tror att det krävs en årsproduktion och försäljning på 150.000-200.000 bilar för att få Saab-fabriken lönsam.

– Det är ganska höga volymer.

– Saab måste å ena sidan utveckla sin produkt, vilket man kanske inte har kraft och ekonomi för att fortsätta med.

– Fiat klarade upp sin liknande situation och lyckades komma ut med något.

– För Saabs del måste man se möjligheten att kunna vara underleverantör till ett antal olika framgångsrika, europeiska bilföretag.

Underleverantör av vad?

ANNONS

– Färdigmonterade bilar. En bilmodell.

– Saab skulle exempelvis kunna få in uppdrag att som underleverantör bygga tre, fyra eller fem olika bilmodeller från olika bilföretag.

– För Saabs fabrik är så flexibel, så att man kan ställa om tillverkningen för olika modeller.

– Det är en ganska flexibel fabrik, så man kan ställa om från ett varumärke till ett annat.

– Det borde gå att göra på ett enkelt sätt.

– Då kan man komma upp i en årsvolym på 150.000-200.000 bilar.

Paneldebatten i januari kanske i själva verket blir en presskonferens där Marchionne presenterar ett sådant förslag?

– Det vill jag inte spekulera i.

ANNONS

– Men det vore väldigt konstigt om inte den frågan kom upp.

Har du haft dialog med Marchionne om det?

– Vi har hittills bara haft en del skriftväxling.

Och med Jacob Wallenberg?

– Jaa. Inte om det här om Saab och så, men om hela konferensen.

– Han har varit väldigt aktiv i det.

En del kanske menar att Wallenbergarna är ansvariga för Saabs kollaps, med resonemanget att man släppte Saab till GM och sedan struntade i Saab?

– Det tycker inte jag att de gjorde.

ANNONS

– Det var ju ett långsiktigt övertagande av Saab, där man först sålde av en del av Saab och sedan resten till GM.

– Det var ett gemensamt program man hade.

– Så att Wallenbergarna struntade i Saab tycker jag är fel att säga.

Då var det alltså GM som misskötte Saab?

– Jaa, jag vet inte. Jag kan inte svara på det.

– Men den ekonomiska krisen har ju förvärrat situationen för Saab.

– Det gjorde att det inte blev möjligt längre att hålla den produktion som krävdes.

– Det gäller inte bara Saab, utan företag över hela världen.

ANNONS

– Opel har ju haft enorma problem med precis samma situation.

– På något sätt måste man se över sina kostnader.

– Tyskland har ju klarat av kostnadssidan tack vare stora volymer.

– Men själva GM i USA har ju enorma problem att hålla igång sin kostnadseffektivitet.

– Nu flyttas ju tillverkningen inom bilindustrin till billigare länder, där det är billigare att tillverka.

Känner du själv Marchionne personligen?

– Nej, men jag har några bekanta som känner honom, säger Grimaldi.

– Och de har hjälpt mig få kontakt med Marchionne.

ANNONS

Vad var din tanke med det?

– Det var den italienska ambassadören som ringde mig och frågade om inte jag kunde hjälpa till att arrangera något evenemang som har med Italien att göra – italienska produkter och så vidare.

Det var mot bakgrund av att det även kommer att vara Italien-tema nästa år då det blir en utställning med 1600-tals-konstnären Caravaggio på Nationalmuseum i Stockholm.

– Det är en av världens största konstnärer, och utställningen blir till minne av honom.

– Då tänkte jag ”Vad associerar man egentligen med Italien, förutom god mat, design, kläder och viner?” när jag fick frågan från ambassadören.

– Det måste väl vara Ferrari, Fiat och Alfa Romeo, förutom Bianchi förstås.

– Det är det man associerar Italien med.

– Och då slog det mig; ”Vad sjutton! Ska vi inte kunna få hit Sergio Marchionne, som är ett av bilvärldens största namn för närvarande?”

ANNONS

– Jag vet inte om du har läst om honom, men han är ganska intressant.

– När de lanserade Fiat 500 blev det ju då den största succén någonsin inom bilvärlden.

– På bara några veckor sålde de 250.000 bilar.

– Och sedan vände han Fiat från att ha varit ett konkursbolag, till att bli ett av de ledande bilföretagen i världen.

Allt började enligt Grimaldi egentligen med att GM hade gjort upp om att köpa Fiat för ett antal år sedan.

– Men GM såg ju då att ”Vad fasen, vi vågar inte gå in i det.”

GM ville därför dra tillbaka avtalet, och fick betala väldigt mycket pengar till Fiat för det.

För de pengarna lyckades Fiat sedan bygga upp en stark ekonomi, och lansera nya produkter.

ANNONS

– Sedan tog de in Sergio Marchionne som ny chef, och han gjorde en total strukturering av Fiat där de tog bort toppskiktet i organisationen och fick Fiat lönsamt.

– Och just nu ser det väldigt positivt ut för Fiat.

– Och då tänkte jag: ”Ja, vad fasen – en sådan framgångssaga måste ju vi dra lärdom av.”

– Tänk om vi skulle kunna få hit Marchionne, och få honom att ställa upp i en paneldebatt, och höra några ord från honom – om vad han har gjort och hur han har gjort sin turnaround på Fiat?

– Och vad kommer det sig? Varför Har inte Saab gjort det? Varför har inte många andra gjord det?

– Det är väl det som kommer att bli väldigt intressant att höra.

Paneldebatten är ju planerad att hållas i 3,5 timme klockan 11.30-15 den 26 januari. Ska Marchionne vara med hela tiden då och prata?

– Dels är ju Jacob Wallenberg med, väldigt mycket som representant för svensk industri som största ägare i Investor.

ANNONS

– Sedan kommer bilanalytikern Christer Karlsson att vara med, och SKF:s vd Tom Johnstone som är väldigt duktig.

Tanken är att Marchionne kommer att göra ett anförande, varefter det blir en frågestund, och sedan debatt.

– Och så hoppas vi att få dit näringsministern Maud Olofsson förstås.

– Hon har varit väldigt duktig i de här diskussionerna med Saab och Volvo.

Alla kanske inte håller med om det?

– Nej, men det tycker jag är orättvist.

– Man kan som näringsminister inte gå till en ägare och beordra dem att göra det och det.

– En ägare är en ägare, men för att budskap ska nå fram måste de även vara öppna för det.

ANNONS

Så Maud Olofsson och Sergio Marchionne kommer att diskutera?

– Vi vet inte det ännu. Vi har inte fått kontakt med Olofsson hittills.

– Men vi ska bjuda in henne.

Kinesiska Geely köper ju nu Volvo Personvagnar. Kommentar till det?

– För det första är det självklart kul att det finns en köpare av Volvo Personvagnar, och Geely verkar vara en seriös köpare.

– Man bör också vara medveten om att det kommer att ske stora förändringar på Volvo nu.

Vilka förändringar?

– Volvo har ju redan idag rätt mycket tillverkning i Kina.

ANNONS

– Nu drabbas underleverantörerna oerhört hårt av den här förändringen.

– Svenska underleverantörer som har uppdrag idag, får oerhört mycket stryk.

– Alla komponenter – kan jag tänka mig – måste väl helt enkelt flytta till låglöneländer som Kina.

– En kinesisk arbetare kostar ju en tiondel av en svensk.

Är det inte mycket robotstyrt nuförtiden?

– Jao, det är det ju.

– Men har du 1.000 anställda så kostar de en tiondel i Kina av vad de kostar här i Sverige.

– Du har ju alltid personalkostnader.

ANNONS

Så du tror att hela Volvo Personvagnar kommer att flyttas till Kina?

– Jag hoppas och tror – eller vill tro, att vi här i Sverige kan vara duktiga på forskning och utveckling, design, och produktionsteknik i någon form.

– Det är väl det jag hoppas.

– Och det är väl inte så fel heller, att vi kan specialisera oss och vara duktiga på just forskning och utveckling inom fordonsindustrin.

Grimaldi äger själv bolag i fordonsindustrin som Karlsson Spol och Grimaldis Mekaniska Verkstad.

Karlsson Spol tillverkar kolvar till hydraulventiler som används i grävskopor och andra entreprenadmaskiner.

– Jag brukar säga att det är ”världens noggrannaste järnbit” som Karlsson Spol tillverkar.

Och effekten har varit hård i lågkonjunkturen.

ANNONS

– Vi ser att fordonsindustrin har tappat 50 procent av sina volymer, medan underleverantörer till fordonsindustrin har tappat 80 procent.

– Det står aldrig någonstans om det i tidningarna, och ingen pratar om det.

– Men så är det för exempelvis Karlsson Spol.

– Vi levererar exempelvis till Caterpillar och entreprenadmaskins-tillverkare över hela världen, både från Sverige och Kina. Vi har fabriker i Kina också.

– Och vi har tappat 80 procent av våra intäkter, eftersom våra kunder har tappat 50 procent.

Kunderna såsom Caterpillar har dessutom haft för stora lager av komponenter.

– Innan lagrena har kommit ner till normala nivåer, så ger de inga nya beställningar till underleverantörer som oss.

Så det är en kris för Karlsson Spol?

ANNONS

– Ja, det är det.

– Nu har vi gjort ett antal olika neddragningsprogram för att anpassa kostnaderna, och vi börjar få full effekt av det nu.

– Det jag vill understryka är att man talar så mycket om att fordonsindustrin har tappat så mycket, men det är underleverantörerna till fordonsindustrin som är de stora förlorarna.

– Det hör man inte så mycket.

Grimaldi själv brukar ibland kallas för ”cykelkungen” som ägare av en av världens största cykelverksamheter. Även där var det kris vilket Grimaldi omstrukturerade och fick på rätt köl.

Hur går det nu för cykelverksamheten?

– Jo, cykelbranschen är väl inte lika drabbad som exempelvis fordonsindustrin eller övrig industri.

– Nuförtiden är det ju inne att cykla.

ANNONS

– Även om alla drabbats på något sätt, så ser man en ljusnande framtid i cykelbranschen.

– Det känns väldigt spännande.

– En cykel är en produkt som hjälper människor till hälsa och frisk luft, och även förbättrar jordens miljö.

Enligt Grimaldi pågår även mycket utveckling av exempelvis ”elmotors-assisterade” cyklar, och andra typer av elfordon såsom elmopeder.

– Det är mycket i de tankarna man går.

En elassisterad cykel kan exempelvis innebära att man både cyklar och får hjälp av elmotorn.

– Man måste trampa för att starta elmotorn, och när det kommer en uppförsbacke får man väldigt mycket hjälp av elmotorn.

Grimaldi är även fortfarande engagerad i bolaget Pricer som gör elektroniska prisetiketter för livsmedelhandeln.

ANNONS

Pricer var tidigare länge en förloraraktie på börsen på grund av oro för om elektroniska prisetiketter verkligen är ett bra koncept.

– Nu går det jättebra för Pricer, säger Grimaldi.

– Vi har vinstmarginaler på 12-15 procent.

För tio år sedan var det ingen som trodde på Pricer?

– Nej, men det är så. Jag är en envis person.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS