Lyxvarutillverkaren Louis Vuitton tycker att Google missbrukar bolagets varumärke.
Google fick rätt mot lyxföretaget
Mest läst i kategorin
Men i ett uttalande från EU:s domstol får Google rätt.
Franska företaget Louis Vuitton har surnat till ordentligt på Google. Orsaken är att den som söker på ord som är relaterade till bolagets produkter också får upp annonser från företag som säljer piratkopior eller snarlika, billigare versioner av exempelvis Vuittons väskor. Google säljer nämligen sökord till företag vars annonser då blir klickbara intill sökresultaten.
Anmäl dig till Realtid.ses Nyhetsbrev Juridik som skickas ut varje torsdag.
Louis Vuitton vill tillsammans med andra franska företag stoppa detta och hävdar varumärkesintrång. Men generaladvokaten Poiares Maduro vid EU:s domstol i Luxemburg håller inte med.
I ett uttalande på tisdagen skriver han bland annat att den som använder en sökmotor på internet är medveten om att det dyker upp resultat med olika relevans och att risken för att användaren blir förvirrad och vilseledd är liten. Dessutom är det inte ens säkert att den som söker vill komma till just Louis Vuittons hemsida.
Men än är inte sista ordet sagt. Även om domstolen ofta följer generaladvokatens rekommendationer kan domarna också välja en helt annan linje när de senare kommer med sin dom.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.