Godis-koncernen Cloetta Fazer ökar vinsten. Satsningen på starka varumärken, som kexchoklad, drar upp volymerna här hemma. Dessutom stiger priserna på exportmarknaderna, enligt vd Karsten Slotte.
God och glad kexchoklad
Mest läst i kategorin
Cloetta Fazer-koncernens nettoomsättning under årets nio första månader ökade med 1 procent till 2.102 miljoner kronor (2.075 motsvarande period förra året).
Resultatet efter finansiella poster blev för niomånadersperioden 260 miljoner kronor (228).
Tredje kvartalet ser speciellt ljust ut för Cloetta. Försäljningen ökade till 742 miljoner (695 mijoner tredje kvartalet 2003).
Enligt Cloettas vd Karsten Slotte är det volymökning på hemmamarknaden och prisökningar på exportmarknaderna som gör att försäljningen ökar.
På de viktigaste exportmarknaderna, Norge, Danmark, Ryssland, Baltikum, Tjeckien och Tyskland, har försäljningsvolymen minskat något.
– Men där kompenserar en bättre prisbild för volymbortfallet, säger Karsten Slotte.
På hemmamarknaderna Sverige och Finland faller priserna i dagligvaruhandeln.
– Men här ökar i stället volymerna.
Det är de starka varumärkena som går framåt här hemma. Varumärket kexchoklad finns bara i Sverige.
– Kexchoklad växer hela tiden. Vi säljer 2.000 ton kexchoklad om året här, ungefär, och den försäljningen ökar med runt 5 procent om året.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.