Realtid

God och glad kexchoklad

administrator
administrator
Uppdaterad: 19 okt. 2004Publicerad: 19 okt. 2004

Godis-koncernen Cloetta Fazer ökar vinsten. Satsningen på starka varumärken, som kexchoklad, drar upp volymerna här hemma. Dessutom stiger priserna på exportmarknaderna, enligt vd Karsten Slotte.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Cloetta Fazer-koncernens nettoomsättning under årets nio första månader ökade med 1 procent till 2.102 miljoner kronor (2.075 motsvarande period förra året).

Resultatet efter finansiella poster blev för niomånadersperioden 260 miljoner kronor (228).

Tredje kvartalet ser speciellt ljust ut för Cloetta. Försäljningen ökade till 742 miljoner (695 mijoner tredje kvartalet 2003).

Enligt Cloettas vd Karsten Slotte är det volymökning på hemmamarknaden och prisökningar på exportmarknaderna som gör att försäljningen ökar.

På de viktigaste exportmarknaderna, Norge, Danmark, Ryssland, Baltikum, Tjeckien och Tyskland, har försäljningsvolymen minskat något.

– Men där kompenserar en bättre prisbild för volymbortfallet, säger Karsten Slotte.

På hemmamarknaderna Sverige och Finland faller priserna i dagligvaruhandeln.

– Men här ökar i stället volymerna.

ANNONS

Det är de starka varumärkena som går framåt här hemma. Varumärket kexchoklad finns bara i Sverige.

– Kexchoklad växer hela tiden. Vi säljer 2.000 ton kexchoklad om året här, ungefär, och den försäljningen ökar med runt 5 procent om året.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]