Volvo Aero i Trollhättan har tagit hem en order på komponenter till flygplansmotorer för 20 miljarder kronor under en 30-årsperiod hos amerikanska General Electric.
Full snurr på Volvo Aeros affärer
Mest läst i kategorin
Det är Volvo Aeros största civila flygmotoravtal hittills och ett 20-tal ingenjörer behöver omgående anställas för utvecklingsarbetet.
– Motorn tas specifikt fram för de nya flygplanen Boeing 7 E 7 och Airbus 350 som kommer ut på marknaden 2008 respektive 2010, säger Anders Nilsson, som är chef för marknadsutvecklingen inom civila och militära motorer samt rymdmotorer, till TT.
Volvo Aero ska leverera tre stora komponenter till motorn.
Två av dem är stativ för axellagring och överföring av dragkraft till vingen i den främre och bakre motorinfästningen och den tredje är en rotor i kompressorn som håller kompressorbladen.
Volvo Aero har drabbats hårt av nedgången inom flyget de senaste åren och Nilsson hoppas att den nya storordern ska hjälpa till att hålla uppe sysselsättningen.
Volvo Aeros vd Fred Bodin säger att det är ett mycket viktigt avtal som innebär en avsevärd utökning av produktportföljen.
Eftersom den aktuella motorstorleken svarar för omkring 20 procent av alla motorer på marknaden ser han det som angeläget att behålla Volvo Aeros position i marknadssegmentet.
De första utvecklingskomponenterna ska levereras redan under 2005. Konstruktionsarbetet har redan startat i Trollhättan och Cincinatti.
Tillverkningen av den nya så kallade GEnx-motorn och reservdelar beräknas pågå under minst 30 år. Den totala efterfrågan på motorerna väntas överstiga 2 500 motorer.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.