Realtid

Fortsatt ras för Scaniaaktien

administrator
administrator
Uppdaterad: 04 mars 2008Publicerad: 04 mars 2008

De mindre aktieägarna i Scania fick se kursen falla ytterligare på tisdagen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Scania kan gynnas av att ha Volkswagen som ägare, men det kan bli tuffare för svenska underleverantörer, säger en analytiker.

Scanias B-aktie föll med ytterligare 4,9 procent till 131:25 kronor efter att ha fallit med över 8 procent på måndagen. Scanias A-aktie fortsatte ned med 4,4 procent till 149 kronor.

Kursraset kom efter beskedet att Volkswagen köper Investors och Wallenbergstiftelsernas Scaniaaktier till priset av 200 kronor per aktie. Eftersom VW har dispens från budplikten tänker inte
bolaget lägga bud på resterande aktier i lastbilstillverkaren.

Matts Carlsson, bilindustrianalytiker vid Göteborg Management Institute, tror att Scania kan gynnas av att ha Volkswagen som ägare. För Volkswagen innebär affären att man nu har en komplett produktportfölj.

– Det är en komplettering av Volkswagenfamiljen, de har inte den typen av tunga lastbilar. Scania står väldigt starka med de koncept man har utvecklat, så jag tror inte att Volkswagen vill pilla för mycket i det, säger Carlsson.

Volkswagen vill hitta samordningsvinster med att ha Scania i familjen. Och de kan främst göras på inköpssidan.

– Det kan påverka leverantörssidan, det är rimligt att tro att det gör det, säger Carlsson.

På sikt kan det innebära att de svenska underleverantörerna får konkurrens från tyska leverantörer när Volkswagen håller i inköpen.

ANNONS

Carlsson tror också att Volkswagen kommer att ha en expansionsstrategi för Scania i kraft av dess starka varumärke. Han utesluter inte att den nordamerikanska marknaden, som Scania hittills har undvikit, kan komma in i bilden.

– Man vill utveckla bolaget och öka produktionen, det kan få positiva konsekvenser för Sverige.

Matts Carlsson tror att det kommer att dröja innan en affär med MAN blir aktuell. Det är inte ens säkert att det blir något med MAN.

– Det här är en komplettering som kan stå på egna ben.

Det har förts fram farhågor för att MAN i framtiden kommer att stå för utvecklingen av motorer, chassin och växellådor även till Scanias lastbilar, men det tror inte Matts Carlsson på.

– Scania står för viktig kompetens, inte minst på produktionssidan med sitt modulsystem, så det bedömer jag som en ganska ologisk utveckling.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS