Fondbolagen börjar gilla sociala medier och de verktyg som de anställda använder för att kommunicera online med kunder.
Fondförvaltare gillar sociala medier
Mest läst i kategorin
Hälften av de som ingick i undersökningen Money Management Executive Technology uppger att deras bolag har börjat använda sociala medier som Facebook, LinkedIn och Twitter i sitt arbete, enligt Securities Technology Monitor.
Detta är en stor förändring från fjolårets undersökning där färre än 20 procent av deltagarna i undersökningen uppgav att deras firma använde antingen Twitter eller Facebook för att kommunicera med nuvarande eller kommande kunder.
Undersökningen genomfördes på 77 personer med chefsbefattningar i fondbolag och investmentbolag.
Nära en femtedel av cheferna uppger att de använder sociala medier för att nå kunder och öka omsättningen. Bland de sociala medierna var Twitter populärast med 19 procent tätt följt av Facebook med 17 procent.
36 procent av deltagarna i undersökningen uppgav även att de tillät de anställda att använda iPads och andra surfplattor och 20 procent uppgav att firman börjat tillåta iPhones och andra smartphones för att göra det lättare att twittra och uppdatera Facebook samt LinkedIn på resande fot.
Undersökningen visade även att 51 procent av deltagarna menar att iPads och andra surfplattor är den bästa teknikprylen för att öka produktiviteten. 32 procent ansåg detsamma om smartphones. Cheferna uppgav även att man bytt ut de stationära datorerna mot laptops och mobila bredband.
42 procent av fondbolagen uppgav att de planerar att spendera 3 procent eller mer av deras verksamhetsbudget på att uppdatera tekniken på kontoret.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.