Regeringens oberoende analys av Saab Automobiles affärsplan är klar.
Flera hinder på Saabs EIB-väg
Mest läst i kategorin
Men ännu håller inte underlaget för att gå till EU-kommissionen.
Utan kommissionens godkännande kan inte Saab få sitt livsnödvändiga EIB-lån utbetalt.
Processerna kring Saab är som att bygga korthus. En mängd kort måste hamna på plats ungefär samtidigt för att huset ska stå upprätt.
Det kanske viktigaste kortet är lånet från Europeiska investeringsbanken (EIB) där den tilltänkta nya ägaren Koenigsegg Group, enligt handlingar i rekonstruktionen, sökt lån på cirka fem miljarder kronor. Förhoppningen är att EIB:s styrelse tar upp ärendet på nästa möte den 21 oktober.
Det börjar bli ont om tid.
– Normalt ska jag ha handlingarna nästa vecka, säger Kurt A Hall, finansråd på finansdepartementet som sitter i EIB:s styrelse.
Innan dess ska EIB:s experter inom både teknik och finans vara klar med sin granskning och ledningsgruppen ha gett en rekommendation.
Även om Saab får lånet beviljat är det flera kort kvar i leken. EU-kommissionen måste godkänna låneupplägget där det väntas krävas statliga garantier. Den processen har inte ens startat formellt. Svenska regeringen har ännu inte gjort en så kallad notifiering.
Den fristående analysen av Saabs affärsplan som revisionsfirman KPMG gjort lämnades till regeringen förra veckan. Men det räcker inte.
– Vi väntar med notifiering tills vi kan bedöma att underlaget har rätt förutsättningar, säger Bengt Wennerstein, ämnesråd på näringsdepartementet, utan att vilja gå in på vad som saknas.
Vad rapporten kommit fram till vill han inte yppa.
– EU-kommissionen ska granska att garantierna inte strider mot statsstödsreglerna och att bolaget är sunt. Eftersom det handlar om ett lån till utvecklingsprojekt får inte företaget vara på ekonomiskt obestånd, säger Bengt Wennerstein.
För att krångla till det ytterligare så ska EU-kommissionen också, innan EIB:s styrelse kan ta upp lånet, lämna en så kallad icke-invändning. Den har heller inte kommit ännu.
Saab ska övertyga EIB om att bolaget har en långsiktig överlevnadsförmåga och att projekten man söker pengar för faller in under EIB:s lånevillkor.
I nuläget finns det inget som tyder på att Saabs projekt inte håller måttet.
– Saab har ett väldigt omfattande forsknings- och utvecklingsprogram för grönare och säkrare bilar och vi lånar ut pengar just till grönare och säkrare bilar, säger Eva Srejber, vice ordförande i EIB, till TT.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.