Gratis mobil bekostat av reklam. Det mobila nätverket Blyk skapades av två finländare och lanseras nu brett i Storbritannien.
Finsk gratismobil till brittiska ungdomar

Mest läst i kategorin
Googles omtalade, reklamfinansierade Gphone får se sig besegrad innan mållinjen. Av Blyk, skapat av två finländare.
Blyk – det uttalas ”blick” – är ett nytt mobilt nätverk för 16-24-åringar. En ”virtuell” mobiloperatör, om uttrycket smakar.
Användarna får gratis minuter att ringa för. I gengäld måste användarna svara på frågeformulär och titta på reklam.
Den här veckan innebär premiär för Blyk i Storbritannien.
– 217 sms och 43 minuter samtalstid varje månad är gratis. Detta kan innebära slutet på telefonräkningar för uppemot 4,5 miljoner brittiska ungdomar. Utan att de behöver skriva på något kontrakt, säger Pekka Ala-Pietilä.
Pietilä är en av de två finländare som grundade av Blyk i fjol. Tidigare var Pietilä styrelseordförande på Nokia, åren 1999-2005.
Än så länge måste man bli inbjuden för att få vara med. De inbjudna måste fylla i en demografisk profil på Blyks hemsida. Därefter skickar Blyk ut ett sim-kort som fungerar på alla mms-kompatibla telefoner.
– De varumärken vi samarbetar med talar direkt till målgruppen. Vid lanseringen i Storbritannien har vi över 40 varumärken ombord, och de representerar så gott som alla möjliga branscher, säger Pekka Ala-Pietilä.
Dessa inkluderar Coca-Cola, Buena Vista, L’Oreal Paris, I-play Mobile Gaming och Yell. Inför den brittiska lanseringen har Blyk gjort ett grundligt researcharbete, med studier av användargrupper och faktiska test av funktionerna.
All interaktioner kommer att kunna spåras, påstår Blyk. Allt för att verifiera giltigheten i resultaten gentemot annonsörerna.
Enligt Blyks hemsida planerar företaget att bli paneuropeiskt bästa år, med över 40 miljoner unga konsumenter.
Inga blygsamma mål med tanke på att målgruppen kan vara nog så svår att nå.