Med hjälp av en ny strategi, innehållande sju nyckelfaktorer, ska EY bli koldioxidnegativa under 2021.
EY ska bli koldioxidnegativt under 2021
Mest läst i kategorin
I oktober 2019 lanserade EY en global strategi som syftar till att skapa långsiktigt värde för medarbetare, kunder och de samhällen företaget verkar i. Som ett led i den nya strategin gick EY i början av 2020 ut med målsättningen att innan årsskiftet nå klimatneutralitet för hela organisationen med 300 000 medarbetare. Målet uppfylldes och nu är EY:s globala målsättning att vara koldioxidnegativt 2021 samt minska de totala utsläppen med 40 procent, och bli ”net zero” under 2025. Det framgår av ett pressmeddelande.
För att nå klimatnegativitet under 2021, och ”net zero” under 2025, har EY identifierat sju nyckelfaktorer:
- Minska utsläppen från affärsresor med 35 procent.
- Minska den totala användningen av el på kontoren, och använda 100 procent förnybar energi för återstående behov.
- Strukturera kontrakten för elförsörjning genom virtuella inköpsavtal (PPA). Målet är att införa mer el än man förbrukar i nationella nät.
- Förse team internt med verktyg som gör det möjligt för dem att beräkna, och sedan arbeta för att minska mängden kol som släpps ut när de arbetar mot kund.
- Använda naturbaserade lösningar och koldioxidreducerande teknik för att avlägsna avtryck i atmosfären samt kompensera för mer kol än EY släpper ut varje år.
- Investera i tjänster och lösningar som hjälper kunder att lönsamt klimatkompensera sina företag, och tillhandahålla lösningar på andra hållbarhetsutmaningar och -möjligheter.
- Kräva att 75 procent av leverantörerna ska sätta vetenskapliga mål (SBT) senast 2025.
I slutet av mars byter EY Sverige huvudkontor, från Jakobsbergsgatan till helt nya lokaler på Hamngatan. De nya lokalerna kommer möta de krav som EY ställer på framtidens arbetsplats, vilket innebär en rejäl minskning av den dagliga energiförbrukningen. Just hållbarhetsaspekten, och de lösningar som digitaliseringen medför, har föranlett kontorsflytten.
Vid sidan av arbetet med att bli mer hållbart utvecklar EY en ny uppsättning globala lösningar som syftar till att hjälpa kunder på sina egna hållbarhetsresor. Lösningarna kommer att fokuseras kring lönsam hållbarhet, vilket ska hjälpa kunderna att se de affärsmöjligheter som hållbara initiativ genererar, samtidigt som de bidrar till att skapa en bättre framtid.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.