Jörgen Lindell utreder hur nödvändigt det är med svensk fordonsindustri egentligen.
Experten: Tillfällig lindring

Mest läst i kategorin
Torsdagens krispaket till fordonsindustrin var välkommet i branschen.
– Man kan väl säga att det är en tillfällig lindring i krisen. Däremot är inte krisen över.
Det säger Jörgen Lindell på statliga Nutek som tagit hjälp av teknikkonsulter från företaget WSP för att studera fordonsindustrins betydelse i Sverige genom historien.
– Det var väl en god tanke när Volvo och Saab skaffade sig amerikanska ägare. Den svenska markn är så liten, säger Jörgen Lindell.
Han konstaterar att debatten om fordonsindustrin lätt får nationalistiska inslag, inte bara i Sverige.
Tyskarna uppmanas av sin regering att köpa tyska bilar, men kunderna måste ju själva vilja köpa.
– Det grundläggande problemet för biltillverkarna i Sverige är att de tillverkar bilar som inte motsvarar vad konsumenterna vill ha, säger Jörgen Lindell.
Företagen måste själva ta itu med utbudet, annars ser det mörkt ut.
– I värsta läget går de omkull. Det rimliga är att de hittar nya långsiktiga ägare, säger Jörgen Lindell.
Att slå ihop Saab och Volvo under nya ägare skulle inte lösa problemen.
– Även om de här två skulle gå samman så är de fortfarande små internationellt, konstaterar han.
– Med det snabba tempot i fabrikerna i dag måste tillverkarna kunna få ut stora volymer snabbt på marknaden. Det är svårt för Saab och Volvo var och en för sig. Tillsammans är det fortfarande svårt.
Jörgen Lindell jämför med telefonjätten Ericssons toppmoderna fabriker under 1990-talet. I Kina kostade tillverkningen bara en sjundedel så mycket.
Nu hoppas han som alla andra på att någon ny okänd spelare ska träda in och reda ut allting.
– Med nya långsiktiga ägare ser det ljusare ut. Att försäljningen bromsat in rejält är mer ett konjunkturfenomen. Det kommer förr eller senare en vändning. Strukturproblemen är mer allvarliga.
Nutek presenterar sin utredning i februari.
Kör upp till tolv mil helt på el med den populära laddhybridskombin.





