Realtid

Europeiskt annons- ras stannar av

administrator
administrator
Uppdaterad: 25 aug. 2009Publicerad: 25 aug. 2009

Den kraftiga nedgången för den västeuropeiska annonsmarknaden, som varat i tre kvartal, verkar ha stannat av.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det skriver kreditvärderingsinstitutet Fitch Ratings i en ny rapport på tisdagen.

Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag.

Den väntade återhämtningen för annonsmarknaden kommer dock troligen bli trög och kan komma att kantas av mindre motgångar på vägen, fortsätter Fitch.

”Det kommer troligen ta flera år före det att medieutgifterna når upp till de nivåer som rådde 2007 och början av 2008”, skriver Fitch.

Enligt Fitch, som gått igenom halvårsrapporter för samtliga större västeuropeiska mediekoncerner, är tonläget nu mer optimistiskt än för sex månader sedan. Samtliga granskade bolag har skurit ned sedan recessionen slog till och ger nu intryck av att ha situationen under kontroll, trots kraftigt sänkta förväntningar.

Enligt Fitch lutar det åt att tv-medierna är det segment som står inför den tydligaste återhämtningen, medan tryckt press ”kommer ställas inför betydligt större utmaningar”.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]