Den kraftiga nedgången för den västeuropeiska annonsmarknaden, som varat i tre kvartal, verkar ha stannat av.
Europeiskt annons- ras stannar av
Mest läst i kategorin
Det skriver kreditvärderingsinstitutet Fitch Ratings i en ny rapport på tisdagen.
Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag.
Den väntade återhämtningen för annonsmarknaden kommer dock troligen bli trög och kan komma att kantas av mindre motgångar på vägen, fortsätter Fitch.
”Det kommer troligen ta flera år före det att medieutgifterna når upp till de nivåer som rådde 2007 och början av 2008”, skriver Fitch.
Enligt Fitch, som gått igenom halvårsrapporter för samtliga större västeuropeiska mediekoncerner, är tonläget nu mer optimistiskt än för sex månader sedan. Samtliga granskade bolag har skurit ned sedan recessionen slog till och ger nu intryck av att ha situationen under kontroll, trots kraftigt sänkta förväntningar.
Enligt Fitch lutar det åt att tv-medierna är det segment som står inför den tydligaste återhämtningen, medan tryckt press ”kommer ställas inför betydligt större utmaningar”.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.