General Motors kritiserar EU i skarpa ordalag. Enligt biljätten går branschen en dyster framtid till mötes.
Europas biltillverkning dödsdömd
Mest läst i kategorin
Europas biltillverkning kan vara historia, varnade General Motors finanschef John Devine i går på bilmässan i Paris. Allt för kraftig styrning från Bryssel samt en trögrörlig arbetsmarknad är orsakerna, enligt John Devine.
– Konsumenter insisterar inte längre på att köpa lokalt tillverkade bilar samtidigt som politiska och fackliga åtgärder pressar upp priserna. Om den här trenden fortsätter kommer vi inte kunna fortsätta tillverkningen i Europa. Vi kommer att importera bilar istället, troligen från Asien, säger John Devine till Financial Times.
General Motors, GM, överväger just nu om de ska behålla Saab-fabriken i Trollhättan eller inte. GM har också försökt få sina 36.000 tyska fabriksanställda att arbeta längre dagar till samma lön.
Europeiska regeringar arbetar nu med att genomföra den så kallade Lisabonplanen, vilken går ut på att göra Europa till världens mest konkurrenskraftiga marknad i världen till 2010. Ett mål som av många bedömmare anses väl optimistiskt.
– Jag säger inte att européer är tillväxtfientliga, men de är inte direkt tillväxtvänliga heller. Det särskiljer Europa från till exempel Asien och i viss mån även från USA, säger GM:s vd Rick Wagoner.
Europeiska biltillverkare har vädjat till EU-kommissionen att ta hänsyn till kostnaderna när de ser över ny säkerhetslagstiftning. En lagstiftning som de tror kan öka tillverkningskostnaderna med 35 till 50 procent.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.