Realtid

Ericsson gräver guld i Latinamerika

administrator
administrator
Uppdaterad: 08 dec. 2008Publicerad: 08 dec. 2008

Någon lågkonjunktur märks det inte mycket av för Ericsson på den sydamerikanska kontinenten, enligt dess regionchef Peter Olson.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det framgick när han talade på ett seminarium arrangerat av den nystartade handelskammaren Sweca för att öka handelsutbytet mellan Sverige och Centralamerika.

Ericsson omsätter nuförtiden över 20 miljarder kronor per år i Latinamerika, och tillväxten har legat på 25-30 procent per år.

– Vi är fortsatt optimistiska, sa Olson under sin presentation.

– Telekombranschen i Latinamerika är inte alltför påverkad av de ekonomiska problemen. Våra kunder, teleoperatörerna, håller uppe sin investeringstakt.

– Och telekom har blivit mer av en nödvändighet. Det är inte samma inverkan av konjunkturen som för byggbranschen till exempel.

Telekombranschens tillväxt i Latinamerika år 2008, väntas ligga på samma takt som år 2007.

Centralamerika har haft ännu snabbare tillväxttakt för Ericsson, med en årstakt uppemot 40 procent per år.

Telekom är en viktig del av den totala ekonomiska tillväxten i Centralamerika.

ANNONS

I de sex centralamerikanska länderna har Ericsson cirka 100 anställda i respektive land, förutom i Panama där Ericsson för tillfället har 500 anställda och jobbar där med två pågående ”enorma” projekt.

Ericssons strategi är att försöka bygga upp goda relationer med sina kunder, få deras förtroende och visa att Ericsson besitter hög kompetens.

I respektive land använder Ericsson den svenska ambassaden eller konsulatet, och bygger därigenom upp kontakter med landets myndigheter.

Det är även viktigt för Ericsson att etablera kontakter hos kunderna, teleoperatörerna, innan kunderna inleder processer för att upphandla mobiltelefoninät.

– Då får vi ett försprång i förhållande till våra konkurrenter, sa Ericssons utbildningschef Helene Ujueta på seminariet.

Ericsson har tagit tydligt avstånd till att delta i korruption och exempelvis försöka få order genom att muta ansvariga personer hos kunderna.

– Man kan hamna i mycket svåra situationer om man ger sig in i detta.

Förekomsten av korruption i Latinamerika har generellt sett avtagit markant under de senaste tio åren.

ANNONS

– Nufötiden kan det till och med hända att våra kunder skickar tillbaka våra anspråklösa julklappar, berättade Ujueta.

Det finns totalt cirka 560 miljoner invånare i hela Latinamerika. Härav har i dagsläget cirka 65 procent mobiltelefon.

– Vi räknar med att mobilpenetrationen ska fortsätta öka, och att det kommer att bli en fortsatt ganska kraftig tillväxt i regionen, sa Olson till Realtid.se efter seminariet.

Som ett riktmärke kan penetrationsgraden väntas öka till 80-90 procent av antalet invånare inom 4-5 år.

Stora skillnader råder dock mellan länderna.

– I vissa länder är penetrationsgraden mycket lägre, medan andra länder är väldigt starka.

I Argentina finns det exempelvis lika många mobilabonnemang som antalet invånare eller till och med mer, medan Bolivia och Peru ännu ligger på extremt låga nivåer.

Bland konkurrenterna är Ericsson den största leverantören av mobiltelefoninät i Latinamerika.

ANNONS

– I vår region har vi till och med en starkare ställning än vi har globalt. Vår marknadsandel här ligger högt, sa Olson.

De två dominerande kunderna är spanska teleoperatören Telefónica och mexikanska teleoperatören América Móvil.

– De finns båda i så gott som alla länder i Latinamerika.

Därutöver finns det som regel en lokal mobiloperatör i varje land. Det brukar därför bli totalt 3-4 mobiloperatörer per land.

En offensiv spelare är irländska mobiloperatören Digicell som finns i en del latinamerikanska länder, liksom Millicom som startades av Jan Stenbeck.

Förutom mobiltelefoni för prat, är en stark trend framväxten av den nya teknologin 3G som gör att man kan surfa på internet via mobiltelefonen eller via dator med trådlöst bredbandsmodem.

– Det håller på att komma igång ordentligt i Latinamerika. Vi tror enormt mycket på 3G, sa Olson.

Det är inte många i Latinamerika som har internet över huvud taget än så länge.

ANNONS

– Färre än var femte invånare har fasttelefon. För många är mobilt bredband det enda sättet att använda internet. Vi räknar med en explosion!

Fortfarande ligger antalet 3G-abonnemang väldigt lågt i Latinamerika.

– Det är säkert färre än 5 procent av invånarna som har det, bedömde Olson.

Frågan är om Ericssons tillväxttakt på 25-30 procent per år i Latinamerika kommer att hålla i sig.

– Det är svårt att säga. Hittills har det vuxit på.

– Vilken gissning som helst är lika bra som någon annan. Men om en lågkonjunktur fördjupas kan det bli andra problem. Då kan vi få en avmattning år 2009. Det är svårt att bedöma.

– Vår plan är att det inte ska behöva bli sämre för oss nästa år än i år. Vi hoppas att det ska bli minst samma volymer som i år.

Men det är väl inte så mycket tillväxt i Latinamerika om det bara blir noll nästa år?

ANNONS

– Jag menade globalt för Ericsson. Hela Ericsson räknar med ”platt” marknad nästa år.

– För Latinamerika har vi redovisat 25 procents tillväxt de senaste kvartalen, men Ericssons policy är inte att ge prognoser för enskilda regioner under nästan år. Totalt sett pratar Ericsson om en ”platt-liknande” (flattish) tillväxt nästa år.

Olson själv har den senaste Sony-Ericsson-telefonen, Xperia-modellen.

– Jag har bara haft den i någon månad. Den är jättebra.

Är det Sony-Ericssons svar på iPhone?

– Nej, Xperia är mer avsedd för folk i affärslivet.

– iPhone är mer till för underhållning såsom musik och multimedia, medan Xperia är mer integrerad med Office-funktioner, Outlook och e-post, Word och Excel, man kan synka den med sina mejl och sin kalender, Powerpoint och Pdf-filer.

– Och en iPhone kan inte heller användas för mobilt bredband på riktigt. En Xperia klarar en nedladdningshastighet på 7,2 megabit per sekund och en uppladdning på 2 mb/s.

ANNONS

Det har att göra med att iPhone i och för sig har 3G-teknologi men inte så kallad HSPA-teknologi.

Vad gäller korruptionen så har den minskat eftersom de största mobiloperatörerna i regionen, Telefónica och América Móvil, är internationella företag och inte tolererar det.

– Vi vet att korruption förekommer lokalt i men det är inget vi är inblandade i. Vår policy och ”Code of Conduct” är glasklar på den punkten.

Mexikanska affärsmannen Carlos Slim som är en av världens rikaste och startade mexikanska telekombolaget Telmex, ligger även bakom América Móvil.

Har du träffat honom?

– Nej, men hans brorson Hector som också jobbar i företaget.

Olson bedömer inte att Slim byggt upp sin position tack vare korruption.

– Han är en mycket skicklig affärsman som tidigt såg möjligheterna med mobiltelefonin.

ANNONS

Peter Olson bor inte i Latinamerika, utan är stationerad i Sverige och anser inte att det är en nackdel.

– Det fungerar bra. Vi har delat upp Latinamerika i fyra delregioner, och jag har täta kontakter med delregioncheferna.

I regionen Latinamerika inkluderar Ericsson även Mexiko och allt nedanför i Latinamerika inklusive den karibiska övärlden.

Ericsson är Sveriges kanske mest globala företag och finns i 175 länder. I många latinamerikanska länder har Ericsson funnits i över 100 år. I Panama kom Ericsson in för över 60 år sedan, och i Costa Rica för 40 år sedan.

– Vår syn är att man måste vara uthållig och långsiktig, sa Ujueta.

– Man blir inte framgångsrik om man är kortsiktig. Det är fel perspektiv.

Enligt Wikipedia finns det 21 länder i Latinamerika, men Ericsson får det till drygt 40 länder om man tar med alla smånationer bland de karibiska öarna. Och Ericsson har egna kontor i över 20 av dessa drygt 40 länder.,

Av de 560 miljoner invånarna i Latinamerika, är Brasilien största land med nästan 200 miljoner invånare. Mexiko har över 100 miljoner invånare, och Argentina 40 miljoner.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS