Goldman-avhopparens avskedsbrev i New York Times beskrivs som en gigantisk katastrof för banken.
"En jättekris"
Mest läst i kategorin
Greg Smiths utspel är veckans stora samtalsämne i investmentbankvärlden. Realtid.se har talat med varumärkesexperter och jurister om konsekvenserna för hans tidigare arbetsgivare.
Johan Bergelin, varumärkesstrateg på Rewir:
Hur kommer detta att slå mot banken?
– Det är som du skrev i går: kursen rasar. Mer långsiktigt kan man säga att varumärket för en bank som Goldman Sachs bara är förtroende. Detta slår hårdare än något annat och det är klart att deras förtroendekapital drabbas.
Hur kan en arbetsgivare undvika att detta händer?
– Det mest relevanta är att se till att detta aldrig händer. ”Do good shit”, som Joakim Jardenberg brukar säga. Gör saker och ting på ett sätt som du kan stå för så kan ingen komma åt dig.
Vad kan bankledningen göra nu?
– Mejlet till de anställda var bra eftersom det betonade att detta är en persons åsikt. Man ska alltid ta dessa stormar med en nypa salt och se vad som händer.
Christian Koch, doktorand vid Lunds universitets Brand Management Group:
Hur kommer detta att slå mot banken?
– Det är en katastrof för varumärket. Vad publiceringen får för konsekvenser i framtiden beror på hur ledningen hanterar krisen – för det är en jättekris.
Han poängterar att incidenten kan skada Goldman Sachs varumärke som arbetsgivare men även det traditionella kommersiella varumärket.
– Det är ett hot mot varumärket eftersom det har sina rötter i organisationens kultur: om det är en spricka mellan vad varumärket står för och vad som verkligen händer i bolaget måste det ses som ett stort hot mot varumärket, särskilt när budskapet distribueras vida brett som i New York Times.
– Det sker i en tid då den allmänna opinionen är extra känslig när det gäller frågor som rör investmentbanker efter den finansiella krisen. Där har Goldman Sachs också varit ett varumärke omgärdat av mystik eftersom banken klarat sig förhållandevis väl.
Känner du till någon liknande skandal?
– Det finns skandaler såsom BP:s oljeskandal men det är väldigt unikt att en före detta chef väljer att basunera ut sitt budskap om en rutten organisation i en så stor tidning.
Det måste likväl finnas tusentals som drömmer om att göra detta men låter bli.
– De flesta vill väl inte riskera sin karriär men han har väl nått en position där han känner att han har råd att använda sin röst.
Jessica Stålhammar, specialist på arbetsrätt och delägare på Gärde Wesslau Advokatbyrå:
– Det är nog vanligare i USA där man över huvud taget förmedlar sina känslor oftare i offentliga medier. Men vi får nog se det mer i Sverige eftersom det är enklare att förmedla sina åsikter i sociala medier i dag och man kan dessutom vara anonym. Men det är klart att det kan få rättsligt efterspel, man kan bli anklagad för förtal och man skadar ju varumärket för arbetsgivaren.
Är risken stor att man skulle kunna bli stämd i Sverige?
– Nej, den är inte stor när den enskilda personen väl har lämnat arbetsplatsen – om man inte avslöjar specifika affärshemligheter. Men inte allmänt förtal. Sådana frågor är svåra att processa. Åklagare vill inte driva dessa frågor – det är inte prioriterat och sedan är det svårt att påvisa skada: hur ska man värdera en skada om varumärke och renommé?
Har vi några liknande fall på den svenska arbetsmarknaden?
– Vi har haft så kallade whistleblowers som misskrediterat arbetsgivaren, men när de är anställda får det konsekvenser som att de kan bli uppsagda.
Även om man inte riskerar något, rent juridiskt?
– Ja, även när personer har lämnat sin anställning är svenskarna fortsatt ganska lojala mot sin före detta arbetsgivare.
Bengt Brülde, lektor i filosofi vid Göteborgs universitet:
Ser du något problematiskt med att man arbetar för en organisation som man sedan går ut och kritiserar offentligt?
– Nej, det kan jag förstå. Det är inte så ovanligt att man är uppfylld av olika saker när man är inne i verksamheten. Man kanske tjänar mycket pengar, jobbar i en härlig gemenskap och sen, gradvis, går det uppför en vad man håller på med.
Om man går ut och kritiserar en bank som man arbetat vid i 12 år innebär det väl ett visst mått av självkritik?
– Absolut. Men jag tycker att det är starkt. Ju mer insyltad en person är desto tyngre väger kritiken, det är oerhört starkt att kritisera det man själv varit involverad i. Det är väldigt lätt att sitta utifrån och kritisera en organisation men inte lika lätt att göra det inifrån.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.