Aftonbladet och Expressen har slutat sälja spelannonser till utländska företag. Besluten följer på Regeringsrättens dom i onsdags, som bekräftade det svenska spelmonopolets giltighet.
Dom sätter stopp för spelannonser
Mest läst i kategorin
Något tvärstopp blir det inte, men om ungefär en vecka är det slut på spelannonserna från utländska företag i de båda tidningarna.
– Vi kommer att införa de spelannonser som är bokade den närmaste veckan, då de redan är inne i produktionskedjan. Men inte mer efter det. Vi stoppar försäljningen och finner oss i beslutet (från Regeringsrätten) tillsvidare, säger Anders Gerdin, chefredaktör och ansvarig utgivare på Aftonbladet, till TT.
Bengt Ottosson, Expressens vd, har samma plan.
”Expressen kommer att upphöra med utbudsannonser från utländska spelbolag. Men av produktionsskäl kan det dröja en kortare tid innan annonseringen helt upphör i papperseditionen”, skriver han i ett e-brev till TT.
Gerdin är samtidigt kritisk till onsdagens utslag i Regeringsrätten, som han anser strider mot EU-kommissionens kritik och begäran om en förklaring av den svenska spelpolitiken inom två månader.
– Det är olyckligt att regeringsrätten inte tar upp det som har hänt, det vill säga att EU-kommissionen framför kraftig kritik och ifrågasätter hur Sverige bryter mot den fria etableringsrätten, säger han.
Vad Regeringsrättens dom kommer att kosta Aftonbladet är i dagsläget svårt att uppskatta enligt Gerdin.
Vi vet ju inte hur spelbolagen kommer att agera. Vi kommer att ta in annonser från spelbolagen om det rör sig om åsiktsannonsering, säger han.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.