Kaj Heds riskkapitalbolag MOOR söker globalt skalbara investeringar.
"Det är en intressant tid"
Mest läst i kategorin
Kaj Heds Stockholms-baserade riskkapitalbolag MOOR är på jakt efter nya möjligheter och kan till hösten vara klar med ytterligare investeringar i den digitala sfären.
Några stycken är på gång är bolaget är mitt uppe i processen, uppger investeringschefen Katja Bergman till Realtid.se.
Förra månaden blev det officiellt att MOOR investerar i Acast, en interaktiv plattform för att lyssna på och interagera med podcasts. I veckan blev det också klart att bolaget gick in med 200.000 euro i nya email-tjänsten Teller.
På rekommendation av både en affärsängel och en entreprenör togs beslutet att träffa Joel Marsh, designern som med sin Stardoll-kollega Jimmy Brodd startade bolaget Takumii och tjänsten Teller.
– De är ett fantastiskt team och arbetar inom mail, som tillsammans med messaging är två väldigt intressanta områden. De har en väldigt intressant vision för mail och de har en intressant historik. Vi försöker vara väldigt långsiktiga eftersom det tar tid att bygga bolag. Vi försöker alltid vara entreprenörsvänliga och jobbar aktivt för att stötta bolagen, säger Bergman.
Till Realtid.se uppger Joel Marsh att han innan dess redan hade letat efter investerare i Stockholm, London, USA samt runt om i Europa. – Jag blev egentligen introducerad för de som designer och inte grundare men bestämde mig för att presentera konceptet ändå. Några veckor senare skrev vi ett avtal, säger han.
MOOR är hittills ända investeraren i Teller men en större finansieringsrunda är på gång. Investeringen gjordes förra året men hölls hemlig tills nu eftersom produkten inte lanseras föränn september.
Det kan bli aktuellt men mer kapitaltillskott från MOORs sida också.
– Vi är långsiktiga med våra bolag så det är vi absolut intresserade av men det är också bra att ta in andra aktörer, säger Bergman.
Riskkapitalbolaget ser i allmänhet stor potential inom den nordiska teknologisektorn med många förändringar, teknikskiften samt entreprenörer med stor kompetens. Investeringar görs helst i en tidig fas då det är svårare för nystartade bolag att attrahera kapital.
– Det är en intressant tid och det är många digitala ekosystem som uppstår nu. MOOR investerar inte i några copycats utan söker det som är unikt och globalt skalbart. Vi är intresserade av digitala möjligheter med en affärsmodell och rätt timing som går att skala globalt och letar inte efter en svensk version av något som redan finns någon annanstans. Visserligen är det också en högre risk men det är vad vi finner intressant och ser en möjlighet att hjälpa med vår expertis, säger Bergman.
Det digitala ligger i fortsatt fokus eftersom det är just globalt skalbart och där finns potential att öka i bland annat tillväxtmarknader. Någon gräns för hur mycket som investeras följs inte men det ska vara tillräckligt mycket för att bolaget som backas får arbetsro och inte behöver ta in nytt kapital för snabbt igen.
Inte heller följs någon speciell investeringstakt.
– Det är enbart opportunistiskt från vår sida. Det blir fel om man säger att man måste göra ett visst antal investeringar för då kan det hända att man bara gör det för att man måste. Kommer det något intressant och bra så investerar vi och det viktigaste är team, timing och affärsmodell, avslutar Bergman.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.