Realtid

Danske Bank i reklambråk

Sara Johansson
Uppdaterad: 30 nov. 2012Publicerad: 30 nov. 2012

Tvingas nu retuschera de mest kontroversiella bilderna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Förvaltarens toppaktier när plånböckerna äntligen fylls

14 nov. 2025

Efter en massiv kritik mot Danske Banks reklamkampanj New Normal har storbanken beslutat att plocka bort de mest kontroversiella bilderna.

Det som har upprört mest är att Danske bank har använt sig av bilder av en ung man som sannolikt tillhör den antikapitalistiska proteströrelsen mot storbankerna ”Occupy Wall Street”.

– Idag har vi beslutat att ta bort en del av vår reklamkampanj, som visar bilder som skildrar Occupy Wall Street rörelsen, säger kommunikationsdirektör Eva Hald i ett e-postmeddelande till Ritzau.

– Det gör vi för att vi fått en del negativa reaktioner från folk, som menar att vi missbrukar Occupy-namnet. Det har inte varit intentionen och det beklagar vi. Vi bjuder därför in representanter från Occupy-rörelsen till dialog, säger hon vidare.

I danska medier har reklamkampanjen New Normal varit massivt exponerat de senaste veckorna. Under slogan ”A new normal, demands new standards” visar banken bilder på kvinnor som kysser varandra, ett isberg som smälter, ett litet barn med en iPad och stenkastande demonstranter.

Banken skriver i ett mejl till nyhetsbyrån Ritzau att syftet med kampanjen är att visa att världen förändrar sig markant och att Danske bank anpassar sig till utvecklingen. Därför uppmärksammar banken även den kritik som riktar sig mot bankerna.

Se filmen här:

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sara Johansson
Sara Johansson
ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS