Deutsche Bank och Morgan Stanley har anlitats för att arrangera utauktioneringen av kabel-tv-bolaget.
Com Hem till salu

Mest läst i kategorin
Det skriver Dow Jones på Nasdaqs hemsida med hänvisning till en initierad källa.
Flera riskkapitalbolag uppges ha informerats om Com Hem-utförsäljningen med löfte om att inte berätta om det för någon utomstående.
Enligt Dow Jones är riskkapitalbolag som Blackstone, Nordic Capital, Hellman & Friedman och BC Partners tänkbara budgivare på Com Hem.
I dagsläget ägs Com Hem av riskkapitalbolagen Carlyle och Providence. De köpte Com Hem i början av år 2006 för 1,2 miljarder dollar (7-8 miljarder kronor med dagens dollarkurs).
I mitten av 2006 gick de vidare och köpte konkurrerande kabel-tv-bolaget UPC Sweden för 427 miljoner dollar (2-3 miljarder kronor), som gick samman med Com Hem. Säljare av UPC Sweden var Liberty Global som ägs av John Malone.
Enligt Dow Jones är det oklart vilket pris Carlyle och Providence vill ha för Com Hem. Ett jämförelseobjekt är tyska kabel-tv-bolaget Kabel Baden-Württemberg som tidigare i år såldes av svenska riskkapitalbolaget EQT till Liberty Global för 3,2 miljarder euro (27-28 miljarder kronor).
Det innebar en värdering till drygt åtta gånger det kabel-tv-bolagets förväntade ebitda-resultat för 2011. Utifrån samma ebitda-multipel skulle Com Hem värderas till runt 15 miljarder kronor skriver Dow Jones.
Under 2010 visade Com Hem ett ebitda-resultat på 1,85 miljarder kronor, vilket var en ökning med 13 procent jämfört med 2009. Särskilt bra gick det fjärde kvartalet 2010 då ebitda-resultatet ökade med 32 procent jämfört med samma kvartal 2009.
Den goda tillväxten har fortsatt första kvartalet 2011 då ebitda-resultatet ökade 20 procent jämfört med samma kvartal 2010.
Com Hem investerade 680 miljoner kronor i sin verksamhet under 2010 för att utveckla sin infrastruktur och sina tjänster. Vid slutet av året hade bolaget drygt 840.000 kunder. Com Hem erbjuder abonnemang på tv-kanaler, internet och telefoni.
Realtid.se får tag på Com Hems informationschef Jessica Sjöberg under tisdagkvällen.
Det har kommit uppgifter om att Com Hem är på väg att säljas ut. Har du hört något om det?
– Ok. Ja, det där är ju egentligen inte frågor för mig att besvara, utan kanske någonting som du skulle prata med vår vd Tomas Franzén om. Men jag tror inte heller att han skulle kommentera det faktiskt. Vi har inte kommenterat det här eftersom det är en ägarfråga.
– Det vi har sagt är att vi är i en fas just nu där vi förbereder oss för olika scenarier. Men det är en förberedelsefas, och vad det blir av det liksom tidsmässigt – när, hur, var, vem – det är ingen som kan svara på idag, och framför allt inte vi utan det är ju en ägarfråga. Så egentligen är det våra ägare du skulle prata med.
Sjöberg berättar att hon pratade i förra veckan med nyhetsbyrån Bloomberg som ställde frågor om samma tema.
– Då nämnde jag också att vi är inne i en förberedelsefas men att det är en ägarfråga som inte vi själva på Com Hem kan kommentera.
Den tekniska utvecklingen går fort på Com Hems område. Bolagets snabbaste bredbandsabonnemang har nu en hastighet på 200 megabit per sekund. Abonnemangsavgiften för det (Com Hems intäkt inklusive moms) ligger på 499 kronor i månaden per kund.
Com Hem lanserade den bredbandshastigheten i februari 2011, till att börja med för cirka 400.000 hushåll (motsvarande ungefär en tredjedel av alla de 1,4 miljoner hushåll som kan beställa bredband från Com Hem). Utbyggnaden av 200 mb/s-abonnemanget har fortsatt, så i dagsläget kan lite drygt hälften av de 1,4 miljoner hushållen beställa det och under hösten väntas alla de 1,4 miljoner hushållen att kunna beställa abonnemanget.
– Det som är lite speciellt är att vi är den bredbandsleverantör som kan leverera så snabbt bredband till flest hushåll i Sverige.
Det finns leverantörer som erbjuder ännu snabbare bredband.
– Men då är det oftast till ett lite mindre antal kunder som kan beställa det i exempelvis någon enskild fastighet, medan vi kan erbjuda det åt 100.000-tals hushåll.
Vad ska man med ett så snabbt bredband som 200 mb/s till egentligen?
– Ja, men faktum är att vi faktiskt ser en ökad efterfrågan på höghastighets-bredband, både på 100 mb/s och 200 mb/s. Det är väl det att det är ett internetbeteende som förändras vad gäller både de tjänster och de applikationer man använder med exempelvis streamingtjänster och liknande som ökar. Man streamar musik, film, tv, Youtube och allt vad det är, och det kräver sin kapacitet. Och det ser vi vad gäller efterfrågan på höghastighets-bredband faktiskt.
– Så det finns nog ett behov av det, men kanske inte för alla. 200 mb/s som är vårt allra snabbaste bredbandsabonnemang ser vi inte som en väldigt bred produkt, men för de som vill ha det snabbaste och bästa passar det bra. Även höghastighets-bredband över huvudtaget inklusive 100 mb/s betraktas som ganska snabbt. Det har jag själv hemma, och jag har absolut behov för det upplever jag.
– Jag har inte skaffat 200 mb/s själv ännu, men jag har 100 mb/s. Och jag tycker att man märker att det går snabbare liksom. Det är bekvämare helt enkelt.
100 mb/s kan annars upplevas som inte så snabbt på grund av flaskhalsar hos den man ska ladda ner från?
– Mm, mm, mm. Ja, precis. Det ligger säkert något i det, men jag tycker att höghastighets-bredband kan komma till nytta exempelvis för tjänster som att streama musik på Spotify när man kanske tittar på något klipp på Youtube samtidigt.
– Och framför allt något som vi har märkt att våra kunder inte alltid tänker på och jag själv inte tänkt på tidigare heller är just det här att hastigheten beror på hur många där hemma som samtidigt använder samma bredbands-abonnemang. Är man ett hushåll där det bor fyra personer är det inte alls ovanligt att man sitter två, tre stycken uppkopplade med varsina datorer på samma abonnemang vars hastighet då splitas upp. Är man fem på ett 25 mb/s-abonnemang blir det bara en hastighet på 5 mb/s per användare.
Com Hem särredovisar inte om det är bredbands-abonnemangen som svarar för störst andel av Com Hems intäkter i förhållande till tv- och telefoni-abonnemangen.
– Däremot kan man säga att vi har stora marknadsandelar jämfört med andra bredbandsleverantörer, om man mäter för de hushåll som kan beställa bredband från oss.
Har ni störst marknadsandel om man mäter bredbandsleverantörernas marknadsandelar bland de hushållen?
– Ja, absolut.
För tv-abonnemangen är en trend att det lanseras nya HD-tv-kanaler med bättre bildkvalitet än vanliga tv-kanaler.
– Det som vi märker mest från Com Hems sida är dels HD-tv, att det kommer mer och mer.
Hur många HD-tv-kanaler kan Com Hems kunder beställa?
– 19 stycken har vi nu, så därmed erbjuder vi det största HD-tv-kanalutbudet på den svenska marknaden. Det kan förändra sig snabbt men så var det senast jag såg uppgifter om det i varje fall.
Kommer det att komma 3D-kanaler också?
– Ja, vi får se. Det börjar ju komma sådant också nu – kanaler med innehåll i 3D.
Har ni renodlade 3D-kanaler i ert sortiment?
– Alltså inte renodlade 3D-kanaler. Jag skulle säga att det inte finns ännu idag, men däremot så har vissa av de svenska kanalerna börjat sända en del material i 3D.
Exempelvis sände Canal Plus Stockholmsderbyt i fotboll mellan AIK och Djurgården i 3D i Com Hems nät.
– Det var faktiskt premiär för det den 4 april, så vi har börjat med det så smått.
Vanliga tv-kanaler kan alltså sända i 3D?
– Nej, det var Canal Plus som öppnade en specifik kanal för det som vi sände, så alla kunder med en 3D-tv kunde se den matchen. Men det är mycket som måste finnas på plats för att det ska fungera.
Så det var en tillfällig 3D-sändning då?
– Ja, det var tillfälligt. Och sedan efter det har vi även sänt ”el clasico” i 3D.
Det var spansk fotboll då de spanska fotbollslagen Real Madrid och Barcelona möttes.
– Så det är inte alls omöjligt med 3D-tv för våra kunder. Vi börjar se lite 3D-innehåll från tv-kanalerna, och vi är inte sena att hoppa på det. Det blir ytterligare en dimension med tv-tittandet.
I dagsläget kan Com Hems kunder beställa upp till totalt 140 tv-kanaler ungefär.
– Och vi tittar hela tiden på nytt innehåll och scannar av marknaden för att se vad som finns.
Hittills under 2011 har Com Hems tv-kanalssortiment utökats med sju kanaler som läggs till det totala sortimentet. Ibland plockar Com Hem även bort tv-kanaler om det inte finns någon efterfrågan på dem.
Ligger Com Hem i frontlinjen vad gäller sitt kunderbjudande, jämfört med kabel-tv-bolag internationellt?
– Jag vågar mig inte på en sådan jämförelse. I dagsläget finns Com Hem bara i Sverige, så några internationella jämförelser vågar jag mig inte riktigt på för det kan jag faktiskt inte tillräckligt väl.
Vad prioriterar Com Hem nu för strategiska frågor?
– Det är tv och bredband som är våra stora områden, och då handlar det om att fortsätta positionera oss som höghastighets-leverantören av bredband. Det är där vi ska vara. Och så vill vi vara bäst på tv, och ha det bästa och bredaste erbjudandet där som passar flest helt enkelt.
Vill ni öka marknadsandelarna och kanske även öka intäkterna per kund?
– Ja, i första hand så handlar det om att göra erbjudandet så attraktivt så att vi både får behålla våra kunder och hitta nya. Och sedan fortsätter vi hela tiden jobba med kundnöjdheten så att vi hela tiden får nöjdare kunder och aldrig tappar fokus på det.
Hur är det med telefoniabonnemangen? Har er tillväxt stagnerat på det området?
– Alltså telefoni är väl en marknad som inte rör på sig så mycket, men där vi fortfarande växer våra marknadsandelar. Så det är väldigt roligt att se.
Och hos er får man gratis abonnemangsavgift för telefoni om man även har tv- och bredbandsabonnemang från Com Hem?
– Ja, precis. Vi har just sådana combo-erbjudanden, ja.
Vid utgången av första kvartalet 2011 var 1,8 miljoner hushåll anslutna till Com Hems kabel-tv-nät, det vill säga så många hushåll kunde beställa abonnemang från Com Hem. Härav kunde 1,4 miljoner hushåll beställa bredbansabonnemang från Com Hem.
Samtidigt hade då (vid utgången av första kvartalet) över 800.000 kunder minst ett Com Hem-abonnemang. Härav hade över 600.000 kunder tv-abonnemang, över 500.000 kunder bredbandsabonnemang, och nästan 400.000 kunder telefoniabonnemang.
Nästan 300.000 kunder hade vardera alla Com Hems tre abonnemangstyper (”triple play-kunder” som har tv-abonnemang, bredbandsabonnemang och telefoniabonnemang). Det innebar att andelen triple play-kunder ökat från 29,5 procent till 33 procent på ett år.
Tidigare ägdes Com Hem av svenska riskkapitalbolaget EQT som köpte Com Hem år 2003, men sålde det vidare redan 2006. Det blev ett jätteklipp för EQT (där Wallenberg-kontrollerade investmentbolaget Investor har intressen), och även för dåvarande Com Hem-vd:n Gunnar Asp som senare hamnade i en skatteprocess .
Om Carlyle och Providence nu lyckas sälja Com Hem till ett pris de blir nöjda med, så blir det till glädje för Carlyles frontfigurer William Conway, Daniel D’Aniello och David Rubenstein samt Providences frontfigurer Jonathan Nelson, Glenn Creamer och Paul Salem.
Men även om de får ut 15 miljarder kronor för Com Hem så förvaltar Carlyle totalt 500-600 miljarder kronor och Providence över 100 miljarder kronor.
Dagens Industri skrev i slutet av 2010 om att Com Hem är på väg att säljas ut igen, och att ägarna vill ha 13-18 miljarder kronor för kabel-tv-bolaget. Trots att det en gång var Telia som sålde Com Hem, skrev DI att nuvarande Teliasonera är en tänkbar köpare av Com Hem och att Teliasonera undersökt med EU-myndigheter om det skulle tillåtas. När Telia sålde Com Hem år 2003 var det för att myndigheterna krävde det då Telia gick samman med sin finska motsvarighet Sonera.
DI nämnde i samma artikel andra nordiska teleoperatörer som Tele2, 3, TDC och Telenor som också intresserade av Com Hem.

Kör upp till tolv mil helt på el med den populära laddhybridskombin.







