Fordonsförsäljningen i Europa fortsätter att minska i september. Undantag är Volvo och Saab. För Saab är det efterfrågan på 9-3 i England som drar upp försäljningen.
Britter vill ha 9-3
Mest läst i kategorin
Den totala försäljningen för bilar i Västeuropa sjönk med 0,6 procent i september, från 1,36 miljoner fordon till 1,35 samma månad förra året. Men för Saab och Volvo ser det bättre ut.
Saab Automobile ökar med 18,3 procent till 8.221 sålda fordon i Västeuropa, och Volvo Personbilar ökar med 18,4 procent till 25.266 fordon. Siffrorna är framtagna av branschorganisationen ACEA och bygger på uppgifter från de 15 EU-länderna samt Efta-länderna.
– En förklaring till våra goda siffror är att vi fått en mycket stark uppryckning på den engelska marknaden, säger Örjan Åslund, informationschef på Saab Automobil, till Realtid.se.
– Bäst där går 9-3:an, som nyligen fick en ny dieselmotor. Tack vare förändrade skatteregler har det blivit billigare att köra diesel i Storbritannien. Vår cab och 9-5:an är också storsäljare i England.
Är England enda orsaken till försäljningsökningen?
– Nej, men en väsentlig del. Den svenska marknaden har också gått bra på senare tid och det ser ut som vi kan nå vårt mål på en 10-procentig marknadsandel, säger Örjan Åslund.
Vilka marknader går det sämre på?
– Den italienska marknaden går ju inte något vidare, men den är inte så viktig för oss. Sen har vi ju Tyskland som av tradition är en dålig marknad för oss, men som vi vill satsa på eftersom den är oerhört viktig. Konkurrensen där är mycket tuff eftersom de själva är så bra på premiumbilar. Vi har haft lite dålig representation bland bilhandlarna där och har ofta hamnat lite i skymundan på de stora mässorna. Det är något som vi satsar på att förändra. Nu samarbetar vi med Opel, så jag är hoppfull, säger Örjan Åslund.
Sämst på den Västeuropeiska marknaden gick det för Peugeot, som tappade 5,2 procent i försäljning. Europas största biltillverkare, Wolksvagen, tappade 2 procent i försäljning.
En viktig orsak till den totala nedgången på den Europeiska marknaden anses vara den tyska arbetslösheten, som har stigit till över 10 procent – den högsta siffran sedan 1999.
Perioden januari-september ökade försäljningen i Västeuropa med 1,5 procent. Volvo ökade med 15,3 procent till 186.308 sålda fordon, medan Saab ökade med 8,3 procent till 59.756.