Realtid

Böter för Carnegie

administrator
administrator
Uppdaterad: 25 maj 2011Publicerad: 25 maj 2011

Aktiemäklarfirman anses ha brutit mot börsreglerna genom att förmedla säljorder med avvikande villkor från marknadsvärdet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Flygbranschens revansch: "Enda tidsmaskinen som fungerar"

15 nov. 2025

Det skriver nyhetsbyrån SIX med hänvisning till ett pressmeddelande från börsen.

Även UBS och Skandiabanken utdöms till böter av samma orsak.

Böterna har beslutats av börsens disciplinnämnd, och uppgår till 400.000 kronor var för Carnegie, UBS och Skandiabanken.

Förseelserna avser handel i aktien i de börsnoterade bolagen Seanet (för Carnegie, Skandiabanken och UBS) och Eniro (för UBS).

I Seanet genomfördes i januari en omvänd split där 1.000 gamla aktier blev 1 ny.

Efter att sammanläggningen genomförts la Carnegie, Skandiabanken och UBS in säljordrar åt kunder utifrån deras antal aktier före sammanläggningen, det vill säga många fler aktier än vad kunderna ägde efter sammanläggningen.

Börsen beklagar sig över att de tre kunde missa detta trots att att informationen om sammanläggningen var välspridd genom både Seanets hemsida samt olika informationssystem.

Enligt börsen blev konsekvensen att de tres ordrar inte speglade verkliga avsikter att göra avslut, och att det inte gick att leverera det antal Seanet-aktier som säljarna hade.

ANNONS

Det uppges i sin tur ha orsakat ”allvarliga störningar” för handeln i Seanet-aktien, vilket tvingade börsen att fatta beslut om att stoppa handeln och makulera gjorda avslut.

I Eniro inträffade en liknande händelse då dess aktie gjorde en omvänd split där 50 gamla aktier blev 1 ny.

Även det var välspritt via Eniros hemsida och olika informationssystem, men när sammanläggningen var genomförd la UBS ändå in ordrar med kursnivåer som om sammanläggningen inte genomförts.

Disciplinnämnden anser att de tres överträdelser var ringa eller ursäktliga, och menar därför att böter är påkallat.

Realtid.se har sökt Carnegie, UBS, Skandiabanken och börsens marknadsövervakningschef Joakim Strid för kommentarer.

Henrik Söderström är talesperson för schweiziska storbanken UBS Stockholmskontor.

Har du tid med en kort fråga?

– Ja, fast jag vet inte om jag kan svara på den eller om jag är rätt person över huvud taget, säger han.

ANNONS

Börsen har tydligen utdömt UBS till böter för felaktig aktiehandel?

– Jag kan inte kommentera det för jag visste inte ens om det.

Enligt Söderström är det inte heller UBS Stockholmskontor som handlar åt UBS på Stockholmsbörsen.

– Det sker från London.

Går det att få någon kommentar från någon där?

– Som sagt var har jag ingen information om vad som har hänt eller hur det här har uppstått över huvud taget. Jag har svårt att se att någon i London skulle kunna ge någon kommentar runt det här vad jag kan komma på.

Folk kanske nu får intrycket att UBS generellt är lite försumliga?

– Ah, jag är varken i befattningen eller på annat sätt i en position att jag kan kommentera det här över huvud taget.

ANNONS

Vill du säga något i stil med att UBS alltid vidtar största aktsamhet, och att det som har hänt här verkar vara ett undantag?

– Jag vill inte bli kvoterad någonstans när det gäller det här, men givetvis så får man utgå ifrån att så är fallet.

Det är kanske så långt vi kan komma om det här?

– Ja, det är så långt du kan komma. Det är så långt du kan komma här i alla fall.

Börsens Joakim Strid svarar på frågor via mejl:

Någon generell kommentar från dig om att ni nu har dömt Carnegie, UBS och Skandiabanken att betala böter?

– Beslutet är fattat av Disciplinnämnden och talar för sig självt. Det här är ett mycket viktigt område och det är väsentligt att börsmedlemmar har robusta rutiner för den här typen av händelser för att börshandeln och prisbildningen ska kunna fungera effektivt. Det är beklagligt att ärenden av detta slag ska behöva leda till sanktioner gentemot medlemmar, men vi hoppas att det åtminstone för det goda med sig att rutinerna på det här området förstärks både hos de här tre medlemmarna och hos övriga.

Borde inte den här typen av aktörer som Carnegie, UBS och Skandiabanken kunna hålla koll på när aktier haft splittar eller omvända splittar etcetera?

ANNONS

– Det faktum att sanktioner nu har utdömts är ett uttryck för den ståndpunkten. Disciplinnämnden utdömer inte viten om det inte finns skäl att invända mot hur en medlem har agerat.

Hur pass god är egentligen professionalismen bland börsmedlemmarna?

– Professionalismen är mycket god bland våra börsmedlemmar, både bland dessa tre medlemmar och bland övriga. Att man invänder mot enskilda förfaranden i enskilda situationer kan inte tolkas som ett omdöme om professionalismen hos ett visst institut, än mindre hos ett kollektiv av institut. Vi vet att våra medlemmar tar frågor om regelefterlevnad på största allvar.

Vad kan de ur ert perspektiv bli bättre på?

– Jag vill inte gå in på det och det är inte vår roll att göra sådana uttalanden. Beslut som fattas av Disciplinnämnden bygger naturligtvis på iakttagelser av enskilda ärenden där hanteringen kunde ha varit bättre, så de ger viss vägledning.

Hur vanligt är det att ni dömer börsmedlemmarna till böter eller andra påföljder?

– Det har historiskt skett några få gånger per år.

Vilken typ av överträdelser är vanligast eller allvarligast?

ANNONS

– Samtliga beslut som Disciplinnämnden fattat finns att tillgå på vår hemsida. De flesta ärenden som lett till någon form av sanktion rör medlemmars ansvar för de priser till vilka order läggs. Det kan i vissa fall röra sig om orderläggning som fått orimliga prisförändringar till stånd och/eller som haft en vilseledande effekt för övriga marknadsaktörer.

Kan ni jobba via någon branschorganisation såsom Fondhandlareföreningen för att få aktörerna att undvika den här typen av överträdelser som blev aktuella ovan? Har ni gjort det? Har det gett resultat?

– Vi försöker att upprätthålla en god dialog med våra medlemmar, bland annat via branschorganisationer. I Sverige är det Fondhandlareföreningen som är den naturliga samtalspartnern och vi får ofta nyttig input från dem. De har också särskilda arbetsgrupper som fokuserar på olika frågeställningar. Just frågan om vilka kontroller medlemmar förväntas företa vid bolagshändelser har inte varit föremål för diskussion under senare tid.

Vilken/vilka börsmedlemmar har fått flest påföljder från er under senare tid?

– I och med att det är ett så litet underlag är det vanskligt att dra några slutsatser av det. Ett enstaka ärende får mycket stort genomslag för sådana jämförelser. Under de senaste fem åren är det tre medlemmar som fått fler än en sanktion meddelad och dessa är Carnegie, Kaupthing och Timber Hill.

Kaupthing i Sverige har sedermera köpts av Ålandsbanken.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS