Realtid

BMW säljer som smör

administrator
administrator
Uppdaterad: 29 okt. 2004Publicerad: 29 okt. 2004

Den bayerska biljätten har ökat försäljningen i Sverige med 30 procent de första nio månaderna jämfört med samma period 2003.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Det här året kommer utan tvivel bli ”all time high” för BMW i Sverige. Som det ser ut nu kommer vi landa på mellan 1.000 och 1.500 fler sålda bilar när året är slut, säger Christer Stahl, BMW:s sverigechef till Realtid.se.

Vad förklarar framgången?

– Helt klart att vi har kommit med flera nya modeller i år. Sedan har vi sett en kraftig ökning av försäljningen mot företag, ett område som kommit att betyda allt mer för oss. I år står det för 60 procent av vår totala försäljning. Går du tillbaka 10 år så stod det för bara 15 procent. Det är en marknad som tidigare totalt dominerats av Volvo och Saab.

Hur har ni brutit er in på den marknaden?

– Det har nog skett en attitydförändring. Tidigare ville till exempel aldrig säljare komma åkande i en BMW, eftersom det ansågs sticka i ögonen på kunden. Seedan har det har det nog visat sig för många företag att det inte behöver vara så dyrt att köra BMW.

– Det är viktigt för oss att komma in på företagssidan, eftersom den är stabilare i dåliga tider. När det blir kärvare ekonomiskt så dör ju privatmarknaden.

Vilka modeller går bäst?

– Det är nog ett jämt lopp mellan 3-serien och 5-serien. Sen har BMW X3 gått mycket bra med.

ANNONS

Ni har just lanserat en ny modell av BMW M5. Vad betyder M-bilarna för er?

– Rent imagemässigt betyder de oerhört mycket.

Och ekonomiskt?

– Vi kommer sälja cirka 100 bilar under nästa år. Det betyder 100 miljoner i intäkter. Så det är klart modellen är viktig.

– Jag tror att M5 passar den svenska marknaden bra, eftersom den inte sticker ut så mycket. Alla ser att det är en snygg BMW. De flesta anar inte att det gömmer sig en sportbil under karossen.

Vill man inte att det ska synas att man lagt ut en miljon på en bil?

– Kanske inte alla.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]