Bird & Bird ska både växa och bli mer kända i Sverige. "Vi fortsätter vår tillväxtstrategi inom de områden där vi redan är starka samt inom områden där vi bestämt oss för att satsa", säger managing partner Katarina Nordblom Åhlberg till Realtid.se.
Bättre perspektiv på global byrå
Mest läst i kategorin
Rådgivning inom offentlig upphandling är ett av de prioriterade nya områdena. Advokat Catharina Baerselman leder verksamheten sedan hon anslöt sig till Bird & Bird i oktober förra året. Baerselman kom från A1 Advokater där hon tidigare var delägare.
I förra veckan blev det känt att Gabriel Lidman går in som ny delägare på Bird & Bird. Han kommer närmast från Hamilton Advokatbyrå, där han varit chef för TMT & IP-gruppen.
Men det är inte bara genom att knipa delägare från andra byråer som firmans tillväxt kommer att ske de kommande åren.
– Vi tittar efter profiler som passar in hos oss, säger Katarina Nordblom Åhlberg och nämner Fredrik Ahlesten som också anslöt sig till byrån i oktober förra året och därmed slutade som chefsjurist på konsultjätten Capgemini.
Bird & Bird har just stängt böckerna för det brutna räkenskapsåret som slutar i april. Exakta siffror är för tidigt att gå ut med men enligt Katarina Nordblom Åhlberg har de senaste 12 månaderna inneburit en tillväxt både vad gäller intäkter och anställda i Sverige.
Det var för fem år sedan som hon utsågs till managing partner för Bird & Birds Stockholmkontor. Ledarskapet skulle delas med delägare Johan Tydén men efter ett par månader ansågs det delade ledarskapet vara ineffektivt. Nu har hon varit ensam chef för kontoret i fem år.
Mellan 2007 och 2012 – det är inte vilka år som helst. Hur tycker du att branschen utvecklats under denna turbulenta tid?
– För oss har det varit roligt att se att den svenska advokatkåren har tagit efter de internationella byråerna där advokatbranschen arbetar allt mer med en ökad dialog med klienterna, svarar Katarina Nordblom Åhlberg.
– Konjunkturmässigt har det också varit turbulenta tider. Det har gått ner på transaktionssidan, oavsett vad de stora M&A-inriktade byråerna säger, men på den immaterialrättsliga sidan har det hänt mycket bland annat eftersom sociala medier blivit så stort.
Vad säger era svenska klienterna som ni kan föra vidare till andra kontor på firman?
– Det är samma sak som andra kontor får höra. De efterfrågar engagemang och sedan det som vi prisats för, proaktivitetet. Vi har så många hos oss som tidigare jobbat operativt i branscherna och det gör att det är naturligt för oss att följa utvecklingen i branschen så vi kan berätta tidigt om relevanta förändringar för dem på lagområdet.
Bird & Bird är ingen advokatbyrå som står i strålkastarljuset i något av de länder som byrån är verksam i. Advokatfirman med 23 kontor i 17 länder är inte dominerande på någon marknad.
Är du nöjd med er positionering i Sverige?
– Nej, inte riktigt. Vi är inte tillräckligt kända i Sverige.
Och det kan Katarina Nordblom Åhlberg tycka är lite märkligt eftersom Bird & Bird faktiskt är en stor byrå, en organisation med en enda resultatenhet som når en årlig omsättning på cirka 2,5 miljarder kronor.
– Ändå är vi inte så kända här eftersom vi inte tillhör de största svenska byråerna, säger Nordblom Åhlberg som inflikar att byrån är välkänd bland klienter inom de områden där de traditionellt sett varit starka, inom teknik, media och telekom och bland innovativa företag.
Receptet för att bli en mer känd byrå är inte så spektakulärt. Man får helt enkelt jobba på á la trägen vinner och med lyckat klientarbete kommer byrån att bli mer känd så småningom, resonerar Nordblom Åhlberg.
Själv kom hon till Bird & Bird efter 15 år vid Advokatfirman Vinge och en specialisering på arbetsrätt.
– Det internationella är mycket mer påtagligt här. Visst har man kontakt med andra internationella byråer när man arbetar på Vinge men man ingår inte i samma team. Jag satt precis och mejlade en kollega i Belgien. Vi ingår i samma arbetsrättsliga grupp här på byrån – han hade lika gärna kunnat sitta i rummet bredvid.
Att Bird & Bird har kontor i många länder gör att det även finns mindre utrymme för tjafs som rör delägare på det lokala kontoret.
– Man får ett annat perspektiv, det kommer upp på en något högre nivå när man tar upp frågor som rör delägarna för vi har något gemensamt att sträva mot som är större än det lokala kontoret.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.