En grupptalan har väckts mot Astra Zeneca i USA rörande bolagets marknadsföring av magsårsmedlet Nexium.
Astra Zeneca stäms i USA
Mest läst i kategorin
Enligt advokatbyrån Goodkind Labaton Rudoff & Sucharow, som har lämnat in stämningen, har Astra Zeneca marknadsfört Nexium som ett mer kraftfullt och mer effektivt läkemedel än föregångaren Losec. Därmed har bolaget gjort sig skyldigt till falsk marknadsföring skriver byrån i ett pressmeddelande, enligt Reuters.
Losec, som USA sålts under namnet Prilosec och som numera är utsatt för konkurrens från lågpriskopior, kostade förra året 46 cent per piller, medan Nexium såldes för 4 dollar per piller.
”Astra Zenecas cyniska uppförande i marknadsföringen av Nexium som överlägset Prilosec har kostat hälsovårdsföretag miljontals dollar”, skriver Goodkind Labaton Rudoff & Sucharow.
Det är inte första gången som Astra Zeneca anklagas för vilseledande marknadsföring av Nexium i USA. Bolaget har å sin sida sagt att kliniska studier ger stöd för att Nexium är effektivt. Det har också påpekat att marknadsföringen av Nexium följer läkemedelsmyndigheten FDA:s riktlinjer.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.