Realtid

Astra Zeneca stäms i USA

administrator
administrator
Uppdaterad: 23 nov. 2004Publicerad: 23 nov. 2004

En grupptalan har väckts mot Astra Zeneca i USA rörande bolagets marknadsföring av magsårsmedlet Nexium.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt advokatbyrån Goodkind Labaton Rudoff & Sucharow, som har lämnat in stämningen, har Astra Zeneca marknadsfört Nexium som ett mer kraftfullt och mer effektivt läkemedel än föregångaren Losec. Därmed har bolaget gjort sig skyldigt till falsk marknadsföring skriver byrån i ett pressmeddelande, enligt Reuters.

Losec, som USA sålts under namnet Prilosec och som numera är utsatt för konkurrens från lågpriskopior, kostade förra året 46 cent per piller, medan Nexium såldes för 4 dollar per piller.

”Astra Zenecas cyniska uppförande i marknadsföringen av Nexium som överlägset Prilosec har kostat hälsovårdsföretag miljontals dollar”, skriver Goodkind Labaton Rudoff & Sucharow.

Det är inte första gången som Astra Zeneca anklagas för vilseledande marknadsföring av Nexium i USA. Bolaget har å sin sida sagt att kliniska studier ger stöd för att Nexium är effektivt. Det har också påpekat att marknadsföringen av Nexium följer läkemedelsmyndigheten FDA:s riktlinjer.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]