De statliga jättepensionsfonderna anser inte att de skulle vara rätta ägare till Volvo Personvagnar, medan ingenjörsfacket på bolaget med Magnus Sundemo i spetsen tvärtom anser att AP-fonderna skulle passa perfekt.
AP-fonder nobbar Volvo PV-bud
Mest läst i kategorin
Volvo-fackens ordförande Magnus Sundemo hade en debattartikel i måndagens Expressen där han vädjade till AP-fonderna att köpa Ford-ägda personbilstillverkaren Volvo Personvagnar som hamnat i kris. Ford har sagt sig vilja sälja företaget före årsskiftet, och hittills har kineser nämnts som tänkbar köpare.
Realtid.se får tag på Första AP-fondens informationschef Ossian Ekdahl.
Nappar ni på Volvo-fackets förslag i måndagens Expressen att ni borde vara med och köpa Volvo PV?
– Nej, vi har ett helt annat uppdrag, säger Ekdahl.
– Vi ska se till så att vi ger en bra avkastning under lång tid så att det gagnar pensionssystemet.
– Vi har varken möjlighet eller kunskap att göra liknande investeringar som att köpa Volvo Personvagnar.
Ni äger ju aktier i en massa bolag. Är inte det samma sak?
– Vi har bra kompetens för att placera i värdepapper över hela jorden, men inte för att driva företag.
Det är två olika saker?
– Ja.
Så man ska tolka det som att ni tackar nej till förslaget?
– Det kan man göra.
Har det funnits några kontakter mellan ingenjörsfacket och första AP-fonden?
– Inte vad jag vet, säger Ekdahl.
Realtid.se får även tag på Sjätte AP-fondens informationschef Ulf Lindqvist.
– Vi har fått den här frågan många gånger sedan vintern och våren.
– Det vi har sagt är att vi inte är rätt ägare för Volvo Personvagnar.
– Det är för stort för oss.
– Sedan får alla naturligtvis komma med sina förslag.
Realtid.se får tag på Magnus Sundemo som är ordförande för ingenjörernas och även akademikernas fackförening på Volvo Personvagnar. Det är Sveriges Ingenjörer och Akademikerklubben.
Vilket gensvar har du fått på måndagens insändare i Expressen?
– Mycket positivt. Inte jättemycket under dagen så där, men tidigare på de idéerna.
Från vem?
– Alla möjliga håll – beslutsfattare och andra, framför allt medlemmar i fackföreningen lokalt.
De AP-fonder vi har talat med verkar inte särskilt intresserade av att vara med och köpa Volvo PV?
– Vi har väl haft en del kontakter. En del är väl mer intresserade än andra, men överlag är AP-fonderna inte så villiga att satsa på traditionell svensk verkstadsindustri.
– Annars är ju några av AP-fonderna ganska stora ägare i det börsnoterade ”lastbils-Volvo”.
Vilka AP-fonder är mer intresserade som du sa?
– Det vill jag väl inte säga. Jag vill inte hänga ut någon. Vi har inte fått löfte från någon.
Tycker du att de som är ointresserade borde ändra inställning?
– Ja, det tycker jag absolut.
– Ska vi ha någon framtid i Sverige som svensk industrination, så måste vi vara villiga att satsa på inhemska företag också. Det är nödvändigt.
Du skrev i din insändare att det skett en slags nystart med ökad entusiasm bland de anställda på Volvo PV, sedan det blev klart att ni ska säljas av Ford?
– Ja, det märker man väldigt tydligt.
– Det visar hur viktigt det är vem som äger ett företag, och vilken ledning man har.
– Det är naturligtvis ägarna som tillsätter ledningen, så de har ett stort ansvar.
– Jag vill slå ett slag för att det nu gäller att hitta ägare som har förmågan att ta tillvara kraften och insikten hos medarbetarna på Volvo PV för att få företaget att blomstra.
Har du hört något mer om Fords process med att sälja Volvo PV?
– Jag har blivit lovad att informeras då det händer något. Jag har inte mer information än vad Ford har sagt generellt – att försäljningen ska slutföras under hösten eller före årsskiftet.
Vad anser du om att kineserna skulle ta över?
– Jag har sagt att oavsett om det är kineser eller ej som tar över, så är det viktigt att en ny ägare har förståelse för värdena i Volvo.
– Och då tycker jag det är långsökt att gå till andra sidan jordklotet för att hitta intresse för ett företag som i grunden är svenskt, och har varit lönsamt och framgångsrikt i många år i den här kontexten.
– Det är lite svårt att se vad kineserna skulle ha att bidra med av det som är viktigt nu – att lägga ut en affärsplan och inriktning för framtiden, och ta fram våra starka sidor.
Och vad skulle ni tycka om ryssarna tar över?
– Ja, det är väl samma sak – oavsett om det är ryssar eller vad det är.
– Det viktiga är att om det är ryssar, amerikanare, kineser eller svenskar, så måste de förstå värdet i organisationen.
– Det handlar inte om nationalitet för mig. Det handlar om att förstå.
– Då kan man tycka att det är lite sorgligt när de som förvaltar våra pengar – som bland annat Volvo har dragit in tack vare vår export, inte ser värdet av detta.
– Då känner jag att det är något som brister i vårt system för hur vi hanterar våra tillgångar.
– Man behöver inte åka många mil för att komma till Tyskland som har en väldigt stark bilindustri, som man ser värnar om sin industri – både från näringslivets och regeringens sida.
– Där gick de så långt att när Mercedes var på väg att köpa BMW i slutet på 50-talet då BMW var i kris, så slöt de sig samman lokalt i BMW:s hemma-delstat Bayern eftersom man inte kunde sälja något till den delstat där Mercedes har sin bas.
– Men i Sverige har vi inte den kulturen och tydligen den känslan för att ta vara på våra egna tillgångar och göra något bra av det.
– Vi har också ett ansvar kan jag tycka att ge världen…Vi har gett världen några av de säkraste bilarna som finns. Vi var först med trepunktsbältet, och har kanske räddat miljontals människor till livet.
– Vi skulle kunna göra samma sak på miljösidan. Fråga folk vem och vilket land som har de mest miljömedvetna människorna och ingenjörerna. Jag tror att många skulle komma fram till att det är Sverige.
– Då har vi ett ansvar även där, och inte bara sälja och lämna bort Volvo PV.
– Lika väl som att ge bistånd på en procent av vår BNP, kan vi ju faktiskt ge bidrag till Volvo PV för att både få en bättre och säkrare miljö, precis som vi kan ge bidrag för att stötta människor som har problem.
Har du träffat Volvo PV:s nye vd Stephen Odell?
– Ja, det har jag.
Vad tycker du om honom?
– Han har inneburit ett lyft för Volvo. Han har förmåga att se värdena i företaget.
Bör han få sitta kvar som du ser det?
– Det beror ju på en ny ägare hur det blir.
– Det är alltid en svår situation om man byter ägare, vad gäller styrelse och ledning. Man får diskutera vad som är bäst.
Volvo PV har någonstans drygt 20.000 anställda.
Bara för något år sedan var det 25.000-26.000.
Av dagens drygt 20.000 anställda finns cirka 15.000 i Sverige.
Hur går det för Volvo PV nu egentligen?
– Enligt julisiffrorna så var det i alla fall första gången på länge som försäljningssiffrorna var högre än samma månad året innan.
– Så vi ser i alla fall tunneln, även om vi inte ser ljuset ännu.
– Men vi ser tunneln.
Volvo PV satsar nu hårt på sin nya ”miljöbils-version” Drive-E i olika storleksklasser som lanseras, och fler Drive-E-versioner är på gång år 2010 också.
Drive-E-modellerna är Volvos bränslesnålaste modeller. Exempelvis har Drive-E-versionen av V50-modellen en dieselmotor som drar 0,39 liter mil vid blandad körning.
– Det är helt klart ledande i branschen.
”E:et” i Drive-E står för Environment.
– Det handlar om att köra miljövänligt, och Drive-E är samlingsnamnet för våra miljömärkta bilar precis som BMW har vad de kallar ”Efficient Dynamics” vilket vår Drive-E-serie väl motsvarar.
– Sedan finns det en hel del spännande på gång, säger Sundemo och nämner Volvos nya ”plug-in-hybrid-bil” som ska lanseras år 2012.
– För det mesta kommer man att kunna köra den på ren elmotor till jobbet och så, men ska man till landet eller åka längre sträckor kan man ta till reservkraft från en vanlig förbränningsmotor.
Volvo PV toppade försäljningen på 460.000 bilar år 2007, varefter det har fallit till 357.000 bilar år 2008 och i år väntas det hamna på en bit över 300.000 bilar.
Är det bottenrekord?
– Det vet jag inte, men det blir sämre än år 2008.
– Så konjunkturen är väldigt tuff, men vi ser en återhämtning så vi hoppas till och med att kunna se ljuset i tunneln.
– Men det kan bli år 2010 snarare än år 2009.
Nästa år kanske försäljningen kommer att öka igen?
– Då hoppas vi att marknaden kommer tillbaka.
Volvo PV har tillverkning i Torslanda utanför Göteborg, i Gent i Belgien, lite i Kina och på något annat ställe i Asien.
Kan det bli tal om fabriksnedläggningar?
– Sådant kan man aldrig säga säkert. Planen nu är att fylla de fabriker vi har.
– Men vi måste komma upp i en produktionstakt på 600.000 bilar per år innan vi kör för fullt, och det kommer vi inte att göra på några år. Det kommer att ta sin tid.
Volvo PV:s anställda i tillverkningen jobbar fortfarande till stor del inte full tid på grund av läget.
– Men det sista jag hörde är att ett antal nu återgår till heltid för att ta tillbaka produktion av ett antal tusen bilar.
Utöver AP-fonderna har Volvo PV:s fackföreningar med Sundemo i spetsen inbjudit alla möjliga parter att gå in som ägare.
Realtid.se har tidigare talat med Volvo-återförsäljaren Bilia som dock tackade nej med hänvisning till att det uppstår intressekonflikter.
Vilka andra parter har ni talat med?
– Det finns egentligen hela spektrat. Vi utesluter inga.
– Vi har till och med sagt att vi anställda kan gå in som delägare.
– Det gäller att vi måste hitta lösningar för att verkligen få in ägare som är intresserade, som kan ta vara på det vi är duktiga på, och är intresserade av att utveckla Volvo PV.
Tror du att ni hittar några parter som kan gå in som ägare i Volvo PV?
– Det finns några riktigt positiva öpppningar.
– Men man måste vara ödmjuk. Det här handlar om väldigt mycket pengar.
Vad ligger prislappen på?
– Jag vet inte, men rykten i pressen säger 2 miljarder dollar och så vidare.
Det motsvarar 13-14 miljarder kronor med gällande dollarkurs på 6,80 kronor.
– Sedan beror det som vanligt på hur man räknar.
Och så kanske man måste betala in ännu mer pengar för Volvo PV att använda till olika investeringar i verksamheten?
– Så kan det nog vara också, precis.
Senare hör Sjätte AP-fondens vd Erling Gustafsson av sig med en något neutralare inställning vad gäller fondens intresse för att köpa Volvo PV.
– Vi för inga som helst diskussioner vad jag känner till gällande varken Volvo eller Saab.
Skulle ni passa som delägare?
– Debattartikeln bygger på Sundemos grunder. Jag vet inte vad han har för bevekelsegrunder, medan vi får bedöma sådana här saker ur vårt perspektiv.
– För det första har vi inte fått någon förfrågan att bli delägare i Volvo PV.
Tycker ni att det skulle passa bra, om ni får frågan?
– Man måste se och bedöma alla affärer utifrån sina förutsättningar.
Sjätte AP-fonden gick nyligen in som ägare av konkursboet efter Arvika Gjuteri som är underleverantör till lastbils-Volvo och Scania.
– Vi tror att fordonsindustrin kommer att överleva i Sverige, och att vi kan vara med som ägare och tjäna pengar i den.
Så om någon vill att ni ska köpa Volvo PV är de välkomna med förslag?
– Ja, alla är välkomna, och sedan behandlar vi respektive förslag efter sina förutsättningar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.