Realtid

3:s gratis-reklam får hård kritik

administrator
administrator
Uppdaterad: 10 dec. 2004Publicerad: 10 dec. 2004

Konsumentverket kritiserar teleoperatören 3:s marknadsföring. Det är erbjudanden om att ringa för noll kronor i minuten som verket anser är vilseledande marknadsföring.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Erbjudandena uppfattas av kunderna som att det är gratis, när de i själva verket måste betala månadsavgift, öppningsavgift eller ringa upp en förbetald pott, menar Konsumentverket, som har fått in en rad anmälningar.

Dessutom kritiserar verket marknadsföringen av 3Fri Kontant. Namnet ger intryck av att det handlar om ett kontantkort, men det är ett abonnemang som måste fyllas på med ett visst belopp varje månad annars försvinner de samtalsminuter som inte utnyttjats. Även det är vilseledande marknadsföring, tycker Konsumentverket.

– Det är en ny typ av kontantabonnemang, säger Erik Hörnfeldt, pressansvarig på 3.

Han anser att bolagets marknadsföring är tydlig och att den som läser informationen också kommer att förstå vad som gäller.

Om verket inte blir nöjt med det svar som 3 nu förbereder, kan det utfärda ett förbudsföreläggande med hot om vite eller i sista hand driva frågan till Marknadsdomstolen.

I dag har bolaget 350 000 kunder i Sverige och Danmark.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]