Konsumentverket kritiserar teleoperatören 3:s marknadsföring. Det är erbjudanden om att ringa för noll kronor i minuten som verket anser är vilseledande marknadsföring.
3:s gratis-reklam får hård kritik
Mest läst i kategorin
Erbjudandena uppfattas av kunderna som att det är gratis, när de i själva verket måste betala månadsavgift, öppningsavgift eller ringa upp en förbetald pott, menar Konsumentverket, som har fått in en rad anmälningar.
Dessutom kritiserar verket marknadsföringen av 3Fri Kontant. Namnet ger intryck av att det handlar om ett kontantkort, men det är ett abonnemang som måste fyllas på med ett visst belopp varje månad annars försvinner de samtalsminuter som inte utnyttjats. Även det är vilseledande marknadsföring, tycker Konsumentverket.
– Det är en ny typ av kontantabonnemang, säger Erik Hörnfeldt, pressansvarig på 3.
Han anser att bolagets marknadsföring är tydlig och att den som läser informationen också kommer att förstå vad som gäller.
Om verket inte blir nöjt med det svar som 3 nu förbereder, kan det utfärda ett förbudsföreläggande med hot om vite eller i sista hand driva frågan till Marknadsdomstolen.
I dag har bolaget 350 000 kunder i Sverige och Danmark.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.