Marknaden kommer återhämta sig under 2010 tror över hälften av cheferna i det internationella näringslivet.
2010 vänder konjunkturen
Mest läst i kategorin
Det rapporterar KPMG som gjort en undersökning med 800 chefer i internationella företag. 22 procent av dem spår att vändningen kommer 2011 och 7 procent först 2012.
Det finns bara en ynka procent som tror att krisen håller i sig genom 2014.
Undersökningen visar också att man ser olika på krisen i Asien och Europa. Den visar också att många företag tar finanskrisen som ett tillfälle att utföra verksamhetsförändringar
I KPMGs nya undersökning där över 850 chefer från 29 länder beskriver sin krisstrategi, finns det stora regionala skillnader i företags krisstrategi. Europeiska företag visar generellt en återhållsamhet i jämförelse med Asiatiska företag.
I Japan anger 90 procent av företagen att de planerar eller har genomfört radikala förändringar i verksamheten för att klara sig genom krisen. I Europa är siffrorna dramatiskt lägre. I exempelvis Holland anger endast 20 procent att de planerar förändringar i verksamheten för att möte krisen.
– Den omedelbara reaktionen från många företag har varit att skära rejält i kostnaderna, men nu behöver företagen höja blicken. I Sverige och resterande Europa avvaktar många företag att statliga ingrepp och styrmedel ska återuppliva marknaden, medan exempelvis asiatiska företag i större utsträckning istället tar tillfället i akt och förändrar sin verksamhet för att vara redo för en förväntad ny internationell marknadssituation, säger Emanuel Ramstedt, Chef Advisory, KPMG.
Största anledningen till att företag för verksamhetsomstälningar är förändrade konsumtionsvaror som leder till minskad försäljning och mindre konsumtion.
– I Sverige har många företags besparingsåtgärder och omstruktureringar nu börjat landa. Samtidigt är det viktigt att företag inte passivt väntar ut krisen, utan att ser till att forma en ny strategi för att möta de nya marknadsförutsättningarna och de affärsmöjligheter som uppstår, säger Emanuel Ramstedt
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.