Finans Nyhet

Atkins tvingas banta budgeten

Publicerad

Den amerikanska hälsomattillverkaren Atkins har ansökt om konkursskydd I en amerikansk domstol. Den svenska försäljningen ska inte påverkas lovar Ola Lauritzson, entreprenören bakom den svenska distributören Crustum.

Amerikanarna har uppenbarligen inte nappat på ”atkinsmetoden” i samma utsträckning som företaget Atkins Nutritionals hade förväntat sig. Företaget som grundades av den bortgångna Robert Atkins och säljer mat utan socker och snabba kolhydrater har försökt växa snabbt på den amerikanska marknaden och därmed dragit på dig allt för stora lån. Hela 300 miljoner dollar, cirka 2,3 miljarder kronor, uppgår företagets skulder till – något som de har svårt att betala av.

Företaget rapporteras ha tillgångar på 25 miljoner dollar, vilket ska täcka den dagliga verksamheten. För att undvika en konkurs har företaget sökt konkursskydd enligt kapitel 11 i den amerikanska konkurslagstiftningen. Kapitel 11 ger företaget ett skydd från krav från deras gäldenärer under en kortare period, medan de reder ut sina affärer.

Sedan oktober 2004 säljer det svenska bolaget Crustum Atkins Nutritionals produkter på den svenska marknaden.

Annons

Marknadschef och grundare av bolaget Ola Lauritzon tycker att utvecklingen i USA är tråkig, men försäkrar att det inte ska påverka den svenska verksamheten.

– Produktionen för de europiska marknaderna görs av ett separat europeiskt bolag. Skulle amerikanska Atkins Nutritionals gå i konkurs påverkar det inte oss direkt. Däremot leder det till negativ publicitet, vilket indirekt kan påverka oss.

Varför har Atkins i USA inte lyckats med den kraftiga expansion de försökt sig på?

Annons

– En stor anledning är att de stora etablerade aktörerna gett sig in och konkurrerar med liknande produkter.

Ser du en liknande utveckling i Sverige?

– Nej det gör jag inte. Våra produkter är svåra att ta fram eftersom de nästan helt saknar socker och långsamma kolhydrater. Däremot ser vi en allmän hälsotrend, det tycker vi är mycket positivt

Annons

Ola Lauritzon kan inte ge ut några siffror med säger sig var nöjd med försäljningen i Sverige.

– Det har varit svårt att komma in i dagligvaruhandeln och därför fick vi börja på hälsokostbutiker. Men nu säljer vi via Axfood och kommer inom kort att vara centralt listade hos Ica. Vi märker av en klar efterfrågan av våra produkter.

Annons