Finans Nyhet

Årets julklapp: 3G-mobil

Publicerad
Uppdaterad

3G-mobiltelefoner blir Årets julklapp. Det kan Realtid.se avslöja redan nu. Här är alla tecken på att det riktiga genombrottet för 3G-marknaden kommer i höst. Det avgörande: Operatörerna tjänar mer på 3G-kunderna än på gsm-kunderna.

Olle Blomkvist

Siffror från den globala teleoperatören Vodafone visar att telebolagen har allt att vinna på att jaga över gsm-kunderna in i 3G-användandet.

Hos Vodafone är nu genomsnittsintäkten per kund och månad (Arpu) 145 procent högre från 3G-kunderna jämfört med gsm-kunderna.

Vodafones mobiltjänster i portalen ”Vodafone Live” har blivit en succé i Europa, enligt Financial Times. Dubbelt så många av 3G-kunderna väljer Vodafone Live jämfört med bolagets gsm-kunder. Och från 3G-kunderna som använder Vodafone Live-portalen är arpun hela 16 procent högre än för de övriga 3G-kunderna.

Annons

Analysföretaget Yankee Group kommer fram till samma slutsats i sin nya rapport ”European 3G Market Gains Momentum”. 3G-kunderna ger högre intäkter till teleoperatörerna. En förklaring är att det är de som är flitiga användare av gsm-tjänster som migrerat till 3G-plattformen. Och enligt Yankee Group är 3G-användare till 95 procent privata användare. Och de tjänster som musik, mobil tv och nöjesvideor ökar mest.

Det är goda nyheter för teleoperatörerna. Och den definitiva startsignalen för den mobila folkvandringen från gsm-snåret till 3G-landskapet.

Vodafone har globalt 3,95 miljoner 3G-användare, plus 400.000 pc-kort med 3G-uppkoppling på marknaden Och deras prognos är att antalet 3G-kunder fördubblas till jul. Den lite lama devisen ”How are You” byts ut mot det mer aggressiva ”Now”.

Annons

Tidigare i september passerade antalet 3G-användare i hela världen 50 miljoner, räknat på samtliga 3G-operatörer.

–En milsten som visar att 3G är en kommersiell verklighet i dag, sa Jean-Pierre Bienaimé, ordförande i branschorganet UMTS Forum, i en kommentar.

Efter Japan, där penetrationen är högst, kommer Italien med närmare 7 miljoner 3G-användare, följt av Storbritannien med 4 miljoner 3G-användare.

Annons

I Italien kommer 3 Italia att börsnoteras. Det blir den största börintroduktionen i Italien i år och den första av en renodlad 3G-operatör. Analytikerna värderade tidigare i år att Hutchison skulle kunna dra in cirka 1,5 miljarder euro på att släppa 25 procent av aktierna. Men Hutchison gör i dokument som lämnats in till italienska finansmyndigheter bedömningen att utförsäljningen av 20–25 procent av aktierna kan dra in sammanlagt mellan 1,8 och 2,5 miljarder euro till det Hongkongägda bolaget, uppger Financial Times.

3 Italias verksamhet är på gränsen till explosiv tillväxt och fler och fler kunder går över till att använda tjänster där marginalerna är högre för 3. Det gör att 3 Italia kan värderas i linje med mediakoncerner, hävdar personer nära Hutchison, enligt Financial Times.

Globalt har 3 närmare 10 miljoner 3G-användare. Hela Hutchison Whampoas 3G-verksamhet värderas till 190 miljarder kronor av Lex Column i Financial Times.

3 i Sverige ägs till 40 procent av Investor.

– Just nu är det fokus på fortsatt utveckling av bolaget, framgång och nöjda kunder. När vi har kommit dit ska vi se på en möjlig börsintroduktionen eller en ägarspridning utanför börsen. Vi kan förändra vårt ägande i 3 på olika sätt, säger Fredrik Lindgren, informationschef på Investor till Realtid.se.

Investor har hittills investerat 1,6 miljarder kronor i 3.

– Vi ska stoppa in ytterligare 2,4–3,4 miljarder kronor de kommande åren, säger Fredrik Lindgren.

3 i Sverige kan värderas till 7–8 miljarder kronor, uppger analytiker till nyhetsbyrån Direkt.

I Sverige säljs i år 2,6 miljoner mobiler och 25 procent av dem, 650.000 enheter, är 3G-mobiler enligt en prognos från branschorganisationen, Mobiltelebranschen, MTB.

– Det är trefaldig ökning av försäljningen av 3G-telefoner jämfört med i fjol, säger Mats Holme, vd för MTB, till Mobil.se.

I veckan skrällde annars försiktiga Tele 2 med att inleda sin hårdlansering av 3G. Tele 2:s prispress med bland annat musiknedladdning för 69 öre per låt från Stenbeckägda Cd-on och utbud med direktutsändning av tv-program från TV 3, TV 8, BBC World och Bloomberg, indikerar att man ska slåss med 3 om kunderna.

Konkurrensen avspeglar sig i reklamkrig. I Sverige kommer Vodafone, 3, Tele 2 och Telia att lägga rekordstora 1,5 miljarder på reklam i år – med 3G i fokus – enligt Research International och Dagens Industri.

Med satsningen på konsumenter kan vi vänta oss ett ökat utbud på nöjessidan.

Erik Hörnfeldt, informationschef på 3, framhåller en minisåpa med artisten R Kelly som ett material som fungerar i mobilen.

–Sedan i somras har 30.000 laddat ned R Kelly, det är fler än sålda R Kelly-skivor i Sverige, säger han.

Tre erbjuder också material i anknytning till dokusåpan Idol 2005. En form av bonusmaterial som inte visas i tv.

3 i Storbritannien gör i höst samma sak med tv-serien Lost, som i Sverige blivit en succé i TV 4. Två till tre minuter långa videosnuttar med bonusmaterial och förhandsglimtar från kommande avsnitt. Bakom mobilversionen av Lost står Buena Vista International Television och Walt Disney Internet Group.

Men för Lost är det kalla handen i Sverige.

–Vi tror inte på den typen av innehåll, säger Erik Hörnfeldt på 3.

Däremot kanske en annan tv-serie kommer i 3G-förpackning. Vodafone i Holland har lanserat tv-serien ”24 Conspiracy” i Vodafone Live-utbudet i samarbete med filmbolaget Fox Entertainment. (I Sverige har 24 säsongspremiär i TV 4 om en vecka.)

–Vi har ännu inte bestämt om och när vi ska erbjuda 24 Conspiracy i Sverige, säger Hans-Olof Johansson, på Vodafone.

Oavsett om dessa kommer till Sverige eller inte visar det på att 3G-operatörerna inlett samarbete med filmbolagen. Och kommer att arbeta fram koncept för 3G-telefonerna som blir publikframgångar.

Utbudet av 3G-modeller ökar också. Först ut att prata julhandel var Vodafone som meddelade att bolaget globalt kommer att ha femton olika 3G-telefoner att erbjuda. I Sverige kommer bland annat lågrprismodellen Motorola E770v att börja säljas i december. Motorolas 1 cm tunna mobilerna i razr-serien kommer med en 3G-uppföljare som kallas Motorola V3x.

Nokias kommande 3G-musikmobil N91 med en hårddisk på 4 GB med möjlighet uppkoppling via trådlösa nätverk kommer dock första i början av 2006.

Detsamma gäller den första iTunesmobilen för 3G. Uppgifter från Apple Expo i Paris säger att Motorola och Apple kommer med en 3G-uppföljare till iTunesmobilen ROKR E1 det första kvartalet nästa år.

Två nyheter är intressanta för företagskunderna. Det vill säga endast 5 procent av 3G-användarna, enligt Yankee Group.

Motorola kommer med uppföljaren till den pda-liknande 3G-telefonen A1000. Den nya A1010, som bör komma i november, kan slåss om smartphone-användarna.

Sony Ericssons omtalade uppföljare till smartphonen P910 kommer, enligt uppgifter från Sony Ericsson som refereras på webbsajten Engadget, att finnas i butik under första halvåret 2006.

Likaså kommer Sony Ericsson med HSDPA 3G-höghastighetstelefoner under nästa år, enligt Telecompaper.

Och Vodafone förhandlar med ett antal pc-tillverkare om att de ska bygga in 3G-kort i bärbara datorer. Dessa kan finnas på marknaden inom 18 månader.

Bonusfakta: Dessutom påstår Lars Mjönes, verksamhetsansvarig för frågor om naturlig och ickejoniserande strålning på Statens Strålskyddsinstitut, SSI, att uteeffekten på en 3G-mobil är lägre i snitt än från en gsm-telefon. Därtill minskar användningen av videotelefoni exponeringen i sig själv, då luren inte hålls mot örat. Han rekommenderar för övrigt handsfree enligt försiktighetsprincipen. Vissa studier antyder att långvarig användning utan handsfree kan vara upphov till tumör på hörselnerven, säger Lars Mjönes.

Mera bonusfakta: Handelns utredningsinstitut utsåg förra året platt tv till Årets julklapp, men det blev platt fall. Kåsören Swanberg replikerade i DN att ”Årets julklapp var en elektronisk pryl som ersatte den som gick sönder förra julen”.

Annons