Finans Nyhet

Änglarna i Kista

Publicerad
Uppdaterad

KIG har slagit till igen. Affärsänglarna i Kista Innovation & Growths nätverk har gjort den första investeringen i det udda bolaget Scirocco.

Olle Blomkvist

– Vi är Stockholms största farmarklubb på området, säger Pär Hedberg, vd för inkubatorn Kista Innovation & Growth, KIG.

KIG sitter förstås i Kista och det är it- och teknikbolag som gäller. KIG är inte ett vanligt riskkapitalbolag utan ett nätverk med privata investorer, affärsänglar. Förra året investerade änglarna sammanlagt 40 miljoner i de högteknologiska bolagen som KIG har utsikt över.

– KIG går inte in med pengar utan hjälper till att förmedla kontakt med affärsänglar, säger Pär Hedberg.

Annons

– Det viktigaste måttet på hur det går är antalet nystartade bolag som överlever. Under 1997 till 2001 var det 6 teknikbolag per år i Kista, och då är konsulter borträknade. Sen 2002, då KIG startade, är det 16 bolag per år, det är nästan en tredubbling, säger Pär Hedberg.

KIG har satsat på 19 bolag av de 320 projekt som utvärderats. Bolagen har fått sammanlagt 75 miljoner kronor i riskkapital och sysselsätter drygt 50 personer. Alla utom Yanzi Networks AB har överlevt.

– Vi utvärderar två bolagsidéer i veckan. Och vi är måna om att vi ska gilla varandra. Och vi vill ha promenadavstånd till våra bolag, säger Pär Hedberg.

Annons

Pär Hedberg noterar en skillnad jämfört med tidigare.

– På senare år har vi fått flera seniora entreprenörer, som startat bolag tidigare.

Pär Hedberg framhåller att KIG ägs av Stiftelsen Electro är ett icke-kommersiellt bolag och bara förmedlar kontakten med investorerna.

Annons

– Det är en poäng, det gör att vi är på entreprenörernas sida helt och hållet.

Samtidigt är det viktigt med kompetensen bland affärsänglarna.

– Vi försöker rekrytera affärsänglar med olika teknologisk kompetens. Affärsänglarna går in i företagen med både kompetens och pengar. Och det är ju deras privata pengar. Det gör att de är mer måna än institutioner att investeringen ska ge avkastning.

Innovationsföretaget Scirocco kom in i KIG:s nätverk och i förra veckan var det klart med den första finansieringen från KIG:s affäränglar.

Sciroccos första produkt är en identifieringsbricka som drivs av solceller, den kallas Solar Tag, som utvecklats av grundaren Staffan Sjögren. Ljuset från en halogenlampa räcker för att driva rfid-brickan. Den är bara 10 x 10 centimeter och priset är pressat till hälften av andra rfid-läsare. Marknaden för Solar Tag finns inom fabriksautomation, transportlogistik, fordonsaccess, lastbilsvägning och bilparkering. Den första beställaren var en kund som installerade Solar Tag för att identifiera lastbilar I ett system för invägning av trädgårdsavfall.

Sciroocos Solar Tag utnämndes i januari till en av elva produkter som fick Elektroniktidningens pris Skaparkraft. Scirocco har vuxit till fem anställda.

Dröm kunderna för Solar Tag är biltillverkare.

Annons