Finans Nyhet

Affärsidé: kaffe på ryggen

Publicerad

Det är runt lunchtid och halva Realtid.se:s redaktion sitter ute i Humlegården i centrala Stockholm. Plötsligt hörs en glad stämma ropa ut kaffe och kaka för 20 kronor. Rösten tillhör en ung kille med kohudsmönstrad ryggsäck. Från ryggsäcken sticker det upp en vimpel med texten ”Kaffe”.

Det visar sig vara Olle Ekman, 17 år, som sedan ett år tillbaka driver kaffeservicen CoffeeCow på franchisebasis i Norrköping. Under sommaren jobbar han dock i Stockholm tillsammans med ägaren och grundaren av CoffeeCow, Johannes Mårlöv.

CoffeeCows affärsidé är att ta kaffet till kunden, istället för tvärtom. I sommar finns företagets kaffeförsäljare i ett flertal parker i Stockholmsområdet och på diverse festivaler och evenemang runtom i Sverige. Men kafferyggsäckarna tjänar även ett bredare kontaktsyfte.

– Det är ett mobilt marknadsföringsredskap. Våra uppdragsgivare kan välja precis var de vill exponera sig och tack vare kaffet har försäljaren en naturlig möjlighet att inleda samtal med de potentiella kunderna, säger Johannes Mårlöv.

Annons

Bland CoffeeCows uppdragsgivare finns företag som Föreningssparbanken, SJ och Vodafone. Efter att CoffeeCows försäljare bjudit på en kopp kaffe kan de diskutera både pensionsförsäkringar och telefonabonnemang med kunderna. I SJ:s fall handlade det om att visa sin uppskattning till pendlare mellan Stockholm och Uppsala, en sträcka som under ett bra tag haft problem med förseningar och inställda tåg.

Kaffet som fyller termosarna i ryggsäckarna köper CoffeeCow in från Löfbergs lila eller Scanomat.

– Just nu kör vi ekologiskt kaffe. Det känns rätt att bidra till en bättre miljö även om det är lite blygsamt liten del av allt kaffe i hela världen. Vi försöker också köpa rättvisemärkt.

Annons

Samarbete finns även med Göteborgs-kex för kakorna.

Antalet försäljare varierar beroende på uppdraget. Olle Ekman i Humlegården är ett exempel på ett enmans-team. Till Roskildefestivalen reser dock hela 30 kaffeförsäljare i veckan.

– Vi har en virtuell organisation, det begreppet lärde jag mig när jag läste företagsekonomi, skämtar Johannes Mårlöv.

Annons

Mer än A-kurserna i företags- och nationalekonomi hann det aldrig bli. För i samband med studierna dök idén till det mobila kaffet upp.

– Vi var 500 i föreläsningssalen och på rasten traskade allihop iväg för att köpa kaffe. Den femtonde gången började en kursare och jag diskutera varför vi skulle behöva köa och gå så långt för en kopp kaffe.

Den första idén var en termos på ett bord där alla som tog en kopp kunde lägga en femma.

– Sen kom jag på att det inte bara var vi 500 studenter som ville ha kaffe. I Sverige dricks det ju enorma mängder kaffe, säger Johannes Mårlöv.

Med en plats på inkubatorsverksamheten Idéagenten vid Stockholms universitet fick Johannes Mårlöv chansen att utveckla sin idé. 2003 startade han företaget och i oktober 2004 bildades ett aktiebolag. Då hade även Olle Ekmans franchiseverksamhet dragit igång i Norrköping som en del i hans gymnasieutbildning på entreprenörsprogrammet.

De anställda är till största delen studenter som behöver ett extraknäck.

– Det är jag verkligen stolt över. Att jag förser andra människor med jobb. Det är en win-win-win-situation. Människorna som får kaffe vinner på det, mina anställda vinner på det och jag vinner på det. Det är häftigt!

Johannes Mårlöv

Ålder: 34

Utbildning: fil kand i nordiska språk och utbildad journalist, har även läst A-kurserna i företags- och nationalekonomi.

CoffeeCow

• Startades 2003

• Omsättning: beräknas till 2 Mkr under 2005

• Kafferyggsäckarna: Köps in direkt från Kina. Termosarna rymmer tio liter. På ryggsäcken finns hållare för muggar, mjölkflaska, socker och kakor. Mönstret på ryggsäcken kan bytas ut till företagsloggor vid uppdrag.

Annons