- Publicerad
We expanderar nu kraftigt utanför Sveriges gränser och inviger nya butiker i Aten och Oslo till sommaren -08.
I förra veckan öppnade de sin första butik i Paris. Den 70 kvadratmeter stora butiken är belägen i stans mest centrala delar, nära Centre Pompidou och Les Halles.
– Paris är ett mecka för mode. Här är tyngdpunkten i sortimentet ”life after skate” som är mer fashion än vanliga skatemärken, säger Konrad Bergström, sälj- och marknadsansvarig på We.
Någon gång under sommaren nästa år är det dags för We att öppna butiker i Aten och Oslo. Troligtvis kommer det inte att stoppa med de här butiksetableringarna.
– Vi har planer för expansion globalt i flera andra städer. Vår strategi är att öppna butiker i alla trenssättande städer, säger Conrad Bergström.
We:s mål för räkenskapsåret 2009/2010 är att nå en total omsättning på 300 miljoner kronor med en rörelsemarginal på tio procent. 2006 var omsättningen 169 miljoner kronor varav USA stod för 21,6 miljoner.
– Huvuddelen av vår expansion sker utanför Sveriges gränser. Vi ska bara bli en aning större i Sverige och 2006 var bara 17 procent av omsättningen i Sverige, säger David Hedman.
We:s kläder säljs nu i 1.500 butiker i 22 länder.
Trots att man nu öppnar i flera storstäder är inte de 12 konceptbutikerna tyngdpunkten i We:s affärsidé.
– Fokus är inte att öppna egna butiker utan fortfarande är det viktigaste att sälja till andra butiker som riktar sig till vår målgrupp, säger vice vd David Hedman.
Bakom We:s framgångssaga finns ingen traditionell marknadsföring utan företaget har jobbat med ambassadörer som musiker, skådespelare, snowboardåkare etc.
– Vi har haft relativit lite traditionell marknadsföring utan jobbat med We-aktivister, människor vi gillar, som burit våra kläder. De har också kommit med idéer, har hjälpt till och designat kläder och vi har ordnat fester tillsammmans.
Maj Staberg
redaktionen@realtid.se