Annons

Annons

We öppnar butiker i Aten och Oslo

We expanderar nu kraftigt utanför Sveriges gränser och inviger nya butiker i Aten och Oslo till sommaren -08.

I förra veckan öppnade de sin första butik i Paris. Den 70 kvadratmeter stora butiken är belägen i stans mest centrala delar, nära Centre Pompidou och Les Halles.

– Paris är ett mecka för mode. Här är tyngdpunkten i sortimentet "life after skate" som är mer fashion än vanliga skatemärken, säger Konrad Bergström, sälj- och marknadsansvarig på We.

Någon gång under sommaren nästa år är det dags för We att öppna butiker i Aten och Oslo. Troligtvis kommer det inte att stoppa med de här butiksetableringarna.

Annons

Annons

– Vi har planer för expansion globalt i flera andra städer. Vår strategi är att öppna butiker i alla trenssättande städer, säger Conrad Bergström.

We:s mål för räkenskapsåret 2009/2010 är att nå en total omsättning på 300 miljoner kronor med en rörelsemarginal på tio procent. 2006 var omsättningen 169 miljoner kronor varav USA stod för 21,6 miljoner.

– Huvuddelen av vår expansion sker utanför Sveriges gränser. Vi ska bara bli en aning större i Sverige och 2006 var bara 17 procent av omsättningen i Sverige, säger David Hedman.

We:s kläder säljs nu i 1.500 butiker i 22 länder.

Trots att man nu öppnar i flera storstäder är inte de 12 konceptbutikerna tyngdpunkten i We:s affärsidé.

– Fokus är inte att öppna egna butiker utan fortfarande är det viktigaste att sälja till andra butiker som riktar sig till vår målgrupp, säger vice vd David Hedman.

Bakom We:s framgångssaga finns ingen traditionell marknadsföring utan företaget har jobbat med ambassadörer som musiker, skådespelare, snowboardåkare etc.

– Vi har haft relativit lite traditionell marknadsföring utan jobbat med We-aktivister, människor vi gillar, som burit våra kläder. De har också kommit med idéer, har hjälpt till och designat kläder och vi har ordnat fester tillsammmans.

Maj Staberg

redaktionen@realtid.se

Om We

Några av WE:s grundare, bland annat Greger Hagelin började på G-spot, en skate- och snowboardaffär som först öppnade i Stockholm i början av 90-talet.

Greger Hagelin lämnade G-spot för att sedan starta WE. Den första logotypen beskylldes för att likna diverse olika saker, bland annat byggföretaget EM, ett hakkors och landstingets logga och WE var tvungna att byta.

Den nya logotypen ska likna två händer i profil som gör en highfive.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons