Annons

Annons

Viktigaste trenderna på telekommässan

Årets höjdpunkt för telekombranschen, 3GSM i Barcelona, är över. Realtid.se har listat några av de viktigaste trenderna.

Runt 60.000 besökare beräknas ha varit på plats under veckan. 200 talare har medverkat och runt 1.300 företag har ställt ut. Under veckan har telekomvärldens företag laddat för att släppa flera intressanta nyheter.

Mitt i allt myller av företag och nya spännande produkter har Gartner-analytikerna Katja Ruud och Carolina Milanesi varit på plats. Med deras hjälp har Realtid.se listat några av de viktigaste trenderna under veckan.

1. Nya samarbeten:

Annons

Annons

Communitysajten Youtube har stastat ett samarbete med telekomjätten Nokia som innebär att det går att ladda ned videosnuttar från sajten till mobiltelefonen. Sökmotorn Yahoo har påbörjat ett samarbete med operatörsjätten Vodafone. Detta är bara några av flera exempel på vad som händer just nu inom mobilvärlden. Allt som finns på internet ska också finnas i mobiltelefonerna. Detta har gjort att flera samarbeten mellan gamla erfarna företag och unga uppstickare presenterats.

En del nya samarbeten visar att design och varumärken är fortsatt viktigt. Exempel på det är mobiltillverkaren LG:s samarbete med italienska modehuset Prada kring en ny telefonmodell.

Men samarbetena innebär också att aktörer tar sig in på nya områden. Operatören Vodafone har gett sig in i mobiltillverkarbranschen genom ett samarbete med kinesiska uppstickaren ZTE.

2. Sociala nätverk:

Ett exempel på internetvågen är att communities eller sociala nätverk numera finns i mobilen. Det handlar inte bara om Youtube utan även Instant Messaging och att användare börjar dela med sig av musik och filmsnuttar via mobiltelefonen.

3. Turbo-3G:

Turbo-3G eller hspa som är en förkortning av High Speed Packet Access, är en vidareutveckling av dagens 3G-nät och är det som gäller framöver om man ska tro många aktörer i branschen.

Under mässans gång har Ericsson kunnat stoltsera med ett instickskort för hspa som ger 7,2 Mbit/s i datorn och mobiljättarna Nokia och Motorola har lanserat nya mobilmodeller som kan använda den nya tekniken. Motorola lanserade bland annat turbo-3G-telefonerna Motorizr Z8 och Motokrzr och Nokia 6110 och E90.

Turbo-3G är inte längre bara prat utan på gång överallt.

4. Multimedia:

Musik och kameror i mobiltelefonerna har i stort sätt blivit en självklar del i kameran. Men i de nya multimediatelefonerna räcker det inte alltid. Det ska även finnas gps, wlan, uma och teknik för att kunna erbjuda tv som dvb-h.

Innan mässan lanserade Nokia sin turbo-3G telefon N95 som hade det mesta i sig. Nu presenterades även företagets tv-mobil N77 som använder standarden dvb-h för att ta emot digital-tv.

Än så länge är tv-mobilerna en väldigt liten del av produkterna och det finns ingen tekniskstandard för tv.

För systemtillverkarna innebär multimedia så mycket mer än bara själva telefonen. Det handlar mycket om konvergens och om HD-tv och ip-tv. Tanken är att apparater i hemmet som tv och dator, ska kopplas ihop med mobiltelefonerna.

På mobiltelefonen ska det gå att välja tv-kanaler som plockas upp från den egna set-up-boxen i hemmet och det ska vara möjligt att komma åt bilder, musik och annat innehåll som finns på datorn därhemma, även i mobilen.

Det går också att göra ip-telefoni-samtal i mobiltelefonen genom Skypes mjukvara eller genom gsm-basstationer. Ericsson lanserade i veckan en liten gsm-basstation som gör att mobiloperatörer kan erbjuda sina kunder en mobiltelefontjänst där det går att ringa billigare telefonsamtal via internet i hemmet.

5. GPS:

Nokias vd Olli-Pekka Kallvsuo talade sig varm om gps i mobiltelefonen i veckan. Företaget lanserade bland annat sin 6110 Navigator i Barcelona. Telefonen är specialdesignad för navigation med inbyggd gps, med förinstallerade kartor, lokal trafikinformation och reseguider.

Men mobiljätten var inte ensam om att haka på den nya trenden. Motorola har gps-mottagare i mobiltelefonen T805 och den smarta telefonen T815 med det nya navigationssystemet MOTONAV.

Samsung har lanserat gps-mobiler till den sydkoreanska hemmamarknaden. Nu förväntas flera andra mobiltillverkare haka på trenden.

6. Wimax och wlan:

Ericsson ser uppgraderingen till turbo 3G som ett sätt att få bredbandsuppkoppling överallt. Det är inte bara mobiltelefoner som kan använda den nya tekniken. Genom ett litet chip kan datorer numera kopplas upp genom turbo 3G och nå hastigheter på 7,2 mbps. Därefter väntar LTE, Long Term Evolution, som ska ge ännu högre hastigheter med upp till 100 Mbit/s men där är vi inte ännu.

Men andra aktörer i branschen som Intel, Motorola, Samsung och Nokia tror även mycket på wimax som är en utveckling av wlan. Wimax-basstation täcker mycket större områden än wlan och ses som en konkurrent till LTE.

Wlan finns redan i flera av de nya modellerna. Nokias E90 Communicator har uppkoppling både över 3G, hspa och wlan.

Resultaten i båda fallen är att konsumenterna ska kunna använda väldigt snabbt mobilt bredband som friktionsfritt och automatiskt byter mellan olika nätverk och enheter. Tekniken ska göra tjänster som tv och spel i mobiltelefonen ännu bättre. Men det finns vissa delar kvar innan man kan säga att wimax verkligen är på gång. Det måste finnas vassa terminaler och de sägs finnas på plats det fjärde kvartalet.

7. Reklam:

Under veckans mässa har det talats mycket om reklam i mobiltelefonen men den stora frågan är fortfarande hur det kommer tas emot av konsumenterna.

Under mässan presenterade bland annat Yahoo en reklamplattform till sin mobila websajt. Bland annat har sökjätten avtal med stora jättar som Hilton, Infiniti, Nissan och Pepsi.

8. Smarta telefoner och e-post :

På företagssidan syntes enligt Katja Ruud och Carolina Milanesi inte så många nyheter. Däremot kunde de konstatera att det kommer allt fler produkter och fler företag i segmentet.

Microsofts nya version av Windows för mobiltelefoner, Windows Mobile 6, har visserligen fått flera förbättrade säkerhetslösningar, hantering av e-post och bättre sökfunktioner.

9. Alla vill till utvecklingsländerna:

Alla aktörer inom telekombranschen vill bli stora i utvecklingsländerna. Det är där som efterfrågan på telekomprodukter ökar allra mest. Bland annat nämns Kina, Indien, Indonesien, Brasilien och Sydafrika som de mest intressanta länerna. Till och med Sony Ericsson presenterade lågprismodeller under veckan, ett område där företaget tidigare inte satsat på.

Operatören Vodafones samarbete med den kinesiska uppstickaren ZTE handlar också om att lansera lågprismodeller till de här länderna. Men enligt Carolina Milanesi räcker det inte med att sälja billiga mobiltelefoner. Design och varumärken som Nokia och Motorola är fortfarande så pass viktiga att det kommer bli svårt för operatörsjätten att lyckas.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons