Annons

Annons

Svenskt företag hyllas i London

Det svenska kostymföretaget Suitopia blev först hyllat i Londons press och sedan kontaktat av en Londonbaserad riskkapitalfond.

Den brittiska gratistidningen London Lite, som går att jämföra med Metro i Sverige, uppmärksammade på ett stort uppslag i tidningen det svenska kostymföretaget Suitopia i tisdags för två veckor sedan. Sedan dess har företaget haft fullt upp.

– Vi tycker att det är fantastiskt framförallt för att England är kostymlandet nummer ett. Att bli omnämnda där som ett fullgott alternativ till Savile Row-kostymerna är ett fantastiskt beröm, säger Peter Holmgren, styrelsemedlem och investerare i företaget.

Suitopia är en shoppingsajt där kunden kan skräddarsy sin egen kostym. Grundarna till företaget är vd:n Alexander Lund och styrelsemedlemen Lars Olsson.

Annons

Annons

På sajten kan kunden själv välja mellan slim fit eller classic, dubbel- eller enkelknäppning, två eller tre fickor, med eller utan pressveck och så vidare.

Reportern i tidningen London Lite beställde själv en kostym och gav bland annat detta betyg:

"När jag vandrar runt på kontoret får jag de ofrånkomliga kommentarerna från männen "bröllop, begravning eller rättegång?", men kvinnorna kan känna igen en stilfull man när de ser en. Flera stycken frågar om detaljerna om företaget så att de kan be sina män att titta på sidan och alla blir förvånade över priserna."

– För oss innebär det här att det är ett genombrott rent internationellt sett. Det är alltid svårt att slå igenom på nya marknader och när det gäller den engelska marknaden så är vi först här.

Vilket genomslag har artikeln fått för företaget?

– Det har gett en fantastisk respons. Vi såg med en gång att våra besökare från Storbritannien gick från ett par hundra per dag till fem tusen per dag. Och vi har fått en kraftig ökad försäljning i Storbritannien, säger Lars Olsson.

Hade ni förberett er på ett sådant genomslag?

– Vi visste att det är många som läser den tidningen (cirka 1,5 miljoner läsare reds.anm) och vi visste att det var en journalist från den tidningen som hade beställt en kostym men att det skulle bli stort och att det skulle bli sånt gensvar, det hade vi inte vågat hoppas på.

– Vi märker också att vi börjat bli omnämnda på bloggar och andra internetsidor och onlinetidningar som Realtid.se fast i London.

Besökarna har inte svikit Suitopia sedan dagarna efter artiklarna – tvärtom fortsätter besökarna att komma.

Hur många kostymer har ni sålt?

– Jo, vi har statistik på det men jag är osäker på om vi vill lämna ut det. Sidan har varit uppe sedan i februari men det är först nu som vi har gjort en internationell satsning. Jag kan väl säga att vi har haft ett tusental ordrar.

Vad har ni för erfarenheter av den här branschen?

– Vi är riskkapitalister hela bunten – vi är finansmän och ett par it-entreprenörer. Vi har egentligen ingen erfarenhet av designbranchen, men vi är ju alla kostymnissar.

–För oss i finansbranschen som gör av med en del kostymer och kanske framförallt en del byxor så är det väldigt smidigt att bara gå in och beställa nytt utan att gå till skräddaren igen. Det ska vara enkelt och personligt.

Hur många kostymer ska en kostymnisse ha i garderoben?

– Vi brukar säga att man ska ha nio-tio kostymer men man ska ha minst två byxor per kostym.

Oj...

– Ja, men det är som att fråga någon på ditt kontor hur många jeans de har. Om det är det enda som man har på sig så blir det en konsumtionsvara och inte en festvara. Det vi har märkt tydligt är att kunderna i Sverige köper festkläder, alltså bröllopskläder och student. I London är det en uniform.

Men det var inte bara kunderna som fastnade för det svenska företaget. Efter artikeln i London Lite blev Suitopia kontaktade av en Londonbaserad riskkapitalfond som såg möjligheterna i företaget.

– Det är vi stolta över, att det inte bara är vi som ser att vi har gått rätt väg utan det faktiskt är andra som tycker att det här är en bra konceptidé.

Peter Holmgren vill ännu inte gå ut med vilken fond det är som de ligger i förhandlingar med eftersom det ännu är i ett tidigt skede.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons