Annons: Innehåll från SEB

Nya spelregler med gig-ekonomi

Hur attraherar, matchar och utvecklar du kompetens i ditt företag framöver, när gig-ekonomin fått ännu större genomslag?

Tänk filmcasting och matchning. Tänk lagspelare. Och jobba på ditt företags rykte. I framtidens kamp om rätt medarbetare krävs det helt andra saker av dig än tidigare.

Arbetsmarknaden håller på att förändras i grunden. Allt fler blir frilansare och arbetar med tillfälliga ”gig” istället för fasta anställningar. Och att ha flera parallella karriärer blir vardagsmat. Vad betyder det här för dig som arbetsgivare? Hur attraherar, matchar och utvecklar du kompetens i ditt företag framöver, när gig-ekonomin fått ännu större genomslag?

Redan i dag sker företags verksamhet allt oftare i projektform. Det gäller att skapa tillfälliga team med experter från olika delar av företaget och utifrån. Begreppet som växt fram här är matchning. Det handlar inte bara om att locka kompetens utifrån på ett smart sätt utan även om att ha bättre koll på den kompetens och potential som finns internt. HR-rollen liknar i mer och mer castingen inom filmindustrin, vem borde ha vilken roll?

Håll koll på matchningsplattformar

Nyligen läste jag också om så kallad omvänd rekrytering, med en sorts agenter som i idrottsvärlden som representerar talangerna. Plus istället för vanliga rekryteringskonsulter lyfts ”insiders” fram, det vill säga aktiva profiler inom olika branscher, med fingertoppskänsla för olika talanger i sitt nätverk.

Med det sagt, var får du tag i vilken kompetens? Var finns de du behöver? För att lösa den biten kommer en rad plattformar för matchning, både breda och mer nischade onlinetjänster, för olika typer av uppdrag inom exempelvis IT, programmering, webbutveckling och design och så vidare. Du kan kika på Upwork/Elance och Freelancer, den sistnämnda är störst med över 17 miljoner frilansare globalt. Svenska Okelii har cirka 10 000 anslutna uppdragstagare. Ytterligare två tips är Upcounsel.com för jurister och Healthtap. com för läkare.

Fint så långt, men vad gör att att nyckelpersoner vill jobba åt just dig och ditt företag framöver? Flera bra insikter och konkreta strategitips finns i rapporten Den nya arbetsmarknaden.

Lön och titel räcker inte längre

Den ”gigande” arbetskraften lockas inte främst av titlar eller förmåner. De är ute efter ett intressant och utvecklande uppdrag – en spännande utmaning. Fundera på om du kan ta in “gigare” på betydligt viktigare funktioner än vad du hittills tänkt dig?

Värderingar är också en viktig faktor när ”gigarna” väljer uppdrag. De vill jobba med något som de brinner för. Hur kan du jobba på ditt varumärke som arbetsgivare, vässa ditt employer brand? Var ärlig och tydlig och visa vad ditt företag står för. Du behöver sticka ut mer än vad de flesta företag gör idag och våga bli bortvald av vissa, för att bli utvald av andra.

Var förberedd

Men på ett ännu mer praktiskt plan – hur kan du agera för att hänga med på den nya arbetsmarknaden? Här är fyra konkreta första steg, utifrån rapporten Den nya arbetsmarknaden:

1. Fila på rutiner kring projektanställda, frilans, egenföretagare?
Ha färdiga uppdragsavtal och skriv dem så enkelt och lättbegripligt som möjligt. Plus: Hur ser betaltiderna ut? Korta betaltider blir viktigt när du jobbar med de här talangerna.

2. Överlag, hur ni behandlar era ”gigare”?
Fundera på det. Ett vanligt inslag i matchningstjänsterna är inte minst att både uppdragsgivare och tagare betygsätter varandra. Det går att styra sina sökningar av projekt mot de som fått höga utvärderingar.

3. Ringa in matchningsplattformarna som passar ditt företag bäst.

4. Skickliga projektledare är guld värda framöver.
Utbilda chefer i att leda projekt. Utbilda även i mångfald, teambuilding, konflikthantering, distansledarskap/distansarbete.

 

Av Belgin Fortaci, ansvarig entreprenörssamarbeten, SEB.

Vill du ta del av mer innehåll från SEB?

Anmäl dig till våra nyhetsbrev och följ våra experter och rådgivare på vår nya nyhetssajt för företagare Make it.

Annons