Annons

Annons

betsivivancogoldberg_505x300.jpg

Foto: Ernst Henry Photography

Vässa stilen för karriären

Att framhäva sin personlighet med rätt kläder och accessoarer är viktigt för karriären. Det menar stilcoachen Betsabé Vivanco Goldberg.
– Men det behövs ingen make-over utan det räcker att vässa sin stil, säger hon.

 

Betsabé Vivanco Goldberg har lång erfarenhet av att hjälpa människor att hitta sin professionella stil. Hon är utbildad kläddesigner och coach, och har stor kunskap inom färg och form. Färdigheter som hon kombinerar i sin roll som stilcoach.

Betsabé, eller Betsi som hon brukar kallas, har på senare år profilerat sig mot företagsledare. Kunderna är uteslutande män.

– De har blivit mer medvetna om kläderna de bär. Flera som kommer till mig vill ha hjälp att signalera mer makt.

Annons

Annons

Hur man signalerar det är individuellt menar hon.

– För en kund handlade det om att visa sin karisma med andra färger. På det sättet kunde han hålla föredrag och få med sig sina medarbetare på ett helt annat sätt. En annan kund hade helt fel former på sig. Det såg ut som kläderna var ute och gick med honom. Men jag hittade former som passade, och då blev han en helt annan människa som sträckte på sig. Mycket handlar om självsäkerhet, för där sitter makten.

Generellt ser Betsi att många, oavsett vad de jobbar med, gömmer sig bakom sina kläder istället för att framhäva sig själva.

– Min vision är att få människor att verkligen blomma, och det handlar inte om att ändra stil, för till skillnad från mode så är den ganska bestående. Men man kan alltid vässa sin stil, betonar hon.

När konkurrensen om jobben är stor gäller det att använda alla medel som står till buds, och då är även utseendet en viktig parameter.

– Kläder är ett kommunikationsverktyg. Skriver man i sitt cv att man är noggrann måste man även visa att man är noggrann med detaljerna man har på sig. Utsidan ska matcha insidan. Man måste framförallt matcha dem man möter, försöka matcha utan att tappa bort sig själv. Vill man förmedla makt ska man göra det, förtroende, ja, då ska man göra det.

Men hur gör man då? Enligt Betsi handlar det inte om att lägga ner tusen timmar på att klä sig rätt varje morgon.

– Tvärtom. Det ska vara lätt och enkelt. Allt i garderoben ska passa med allting. Sedan är det är bara ut och köra, och man känner sig snygg och bekväm. För det ska man inte sticka under stolen med: Alla vill vara snygga!

En kvinna som är värd att lyfta fram i sammanhanget är SEB:s vd Annika Falkengren. Hon kombinerar personlighet med stil tycker Betsi.

– Många kvinnor apar efter män och sätter på sig en dress. Men man kan vara seriös utan att bära dress, som Annika. Istället använder hon koftor, tröjor och kjolar av fin kvalitet. Hon bejakar sin kvinnlighet med utsläppt hår och smycken. Det här gör att kvinnliga chefer på SEB också kan skippa dressen. Det sprider sig neråt i organisationen.

Bland manliga vd:ar är Robert Andreen på Nordic Capitals ett föredöme tycker hon. Betsi visar en bild på Andreen i en grå kostym med en snygg slips som sticker ut lite.

– Han är stilig, nästan fläckfri.

Tror du att han fått hjälp?

– Ja, den där slipsen köper man inte själv, konstaterar hon.

Betsis tre bästa stiltips för karriären

1. Våga vara personlig och autentisk. Tänk: Vad gör mig unik.

2. Våga använd färg som lyfter din personlighet.

3. Ta hjälp om du känner dig osäker av en professionell stilkonsult.

 

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Bildspel Stjärnor på Berns

Den 7 september arrangerade Svenskt Ledarskap och Women Executive Search en paneldiskussion på Berns Salonger i centrala Stockholm. Temat var slaget om stjärnorna och framtidens ledarskap. Panelgäster var Lars Strannegård, Handelshögskolan i Stockholm, Katarina Berg, Spotify, Fabian Bengtsson, Siba/Netonnet, Stina Bergfors, United Screens och Kaj Svensson, Svenskt Ledarskap. Moderator var Anna Stenberg, Wes.
Kaj Svensson, Svenskt Ledarskap och Mats Wahlfeldt, Combitech.
Pernilla Englund, Sylog Sverige och Jörgen Bergström, Saab.
Arrangörerna Kaj Svensson, Svenskt Ledarskap, (längst till vänster) och Anna Stenberg, Wes, (mitten i brunt) samt övriga i arrangörsteamet.
Tomas Rimeika, Rimeika retorik, Elin Ljung, Ratos och Birgitta Ståhl, Kreab.
Charlotte Rylme, Business Sweden
Bengt Eliasson, BusinessON, Karin Wigart, Svenskt Ledarskap och Roger Martinsson, Furniturebox
Andrea Pohn, Inhouse och Ulrika Evans, Panagora.
Torbjörn Claesson, Haldex
Josefine Hedebark, McKinsey.
Greta Ek, Aktieinvest.
Paulina Buchet, Ecster.
Helena Alexandersson och Victor Vennström, bägge från Tele2.
Constanza Lemuz Rodriguez och Sara Ekström, bägge från iZettle.
Anders Sewerin, Anders Sewerin & Company och Hanne Engberg, Medius.
Amanda Dahlberg, Anne Smitt och Jens Ekelund, Realtid Media.
Wu Jing framförde ett vackert musikstycke för de cirka 200 gästerna.

Bildspel Människa och maskin

Anna Felländer, Danica Kragic Jensfelt, Anders Gustafsson, Åsa Arvidsson, Pehr-Johan Norbäck, Anne-Marie Eklund-Löwinder.
Den 31 augusti bjöd IT-konsultföretaget Avanade in till ett rundabordssamtal på Strandvägen 7a i Stockholm. Temat var Människa och Maskin. Kring bordet samlades Anna Felländer, Swedbank, Danica Kragic Jensfelt, KTH, Anders Gustafsson, Karlstad universitet, Åsa Arvidsson, Avanade, Pehr-Johan Norbäck, Institutet för Näringslivsforskning samt Anne-Marie Eklund-Löwinder, ISS. Foto: Martin Sundström
Oliver Hofmann, KG Rickhamre och Elisabeth Wanngård.
Rundabordssamtalet arrangerades i samarbete med Coast Communications. Fr v: Oliver Hofmann, KG Rickhamre och Elisabeth Wanngård.
Gunnar Iggendal, Karl-Johan Byttner, Liv Reenstierna och Kalle Bäck.
Fr v: Gunnar Iggendal, Automation Region, Karl-Johan Byttner, Veckans Affärer, Liv Reenstierna, Beautynet.se och Kalle Bäck, Kungliga Automobilklubben.
Jacob Lindberg och Robin Teigland
Jacob Lindberg och Robin Teigland, bägge från Handelshögskolan i Stockholm.
Ylva Hambraeus Björling
Ylva Hambraeus Björling, Styrelseakademien.
Anne-Marie Eklund-Löwinder och Sophia Nilsson.
Fr v: Anne-Marie Eklund-Löwinder, ISS, och Sophia Nilsson, IDG.
Anne Smitt och Jens Ekelund.
Anne Smitt och Jens Ekelund, bägge från Realtid Media.
Mari Fossheim
Mari Fossheim, Navigator Kommunikasjon.
Anna Felländer
Anna Felländer, Swedbank.
Åsa Arvidsson och Danica Kragic Jensfelt
Fr v: Åsa Arvidsson, Avanade och Danica Kragic Jensfelt, KTH.
Jonas Ogvall och Anna Rydergren.
Jonas Ogvall, Svenskt Digital Handel, och Anna Rydergren, Telia.
Anders Gustafsson
Anders Gustafsson, Karlstad universitet.