Annons

Annons

H&M:s sommarmode går hem i år

Klädkedjan Hennes & Mauritz sommarmode gillas uppenbarligen av klädköparna. H&M:s försäljning ökade med nästan en femtedel i juni månad.

Under början på sommaren har svenskarna köpt kläder som aldrig förr. Klädkedjan Hennes & Mauritz försäljning ökade med 18 procent under juni, jämfört med motsvarande månad föregående år. Ökningen var större än vad analytiker som följer bolaget hade förväntat sig. Enligt en Reutersenkät var den förväntade försäljningsökningen under juni 15 procent.

H&M hade en betydligt svagare inledning på året sett till försäljningen. Under januari och februari ökade försäljningen med fem respektive sex procent. Men under våren och början på sommaren har försäljningsökningen uppvisat tvåsiffriga tal varje månad. Bäst hittills under året har april månad varit, då ökningen av försäljningen uppgick till 20 procent jämfört med samma månad i fjol.

Men det är inte bara H&M som har fått se sina butikskassor gå varma. Handelns utredningsinstitut (HUI) visade tidigare i veckan i en rapport att juni var en oväntat stark månad för de svenska klädhandlarna, då försäljningen ökade med 7,9 procent. Under första halvåret i år har den svenska klädhandelns försäljning ökat med sammanlagt 2,8 procent.

Annons

Annons

H&M:s försäljningsframgångar återspeglas också i börskursen. Hittills i år har bolagets aktie stigit med drygt 21 procent. På fredagen fick man betala runt 277 kronor för en aktie på Stockholmsbörsen. Vid årsskiftet kostade samma aktie drygt 230 kronor.

H&M expanderar också genom att öppna fler butiker. Under 2005 planerar företaget att öppna mellan 145 och 155 nya butiker, däribland tre butiker på Irland och en butik i Ungern. Båda länderna är nya marknader för koncernen, skrev H & M i den senaste årsrapporten.

TT

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons