Annons

Annons

Dolt hakkors i DN-illustration

Tanken var att illustrera invandrares svårigheter i Sverige.

Det uppger illustratören Jesper Waldersten från företaget The Sad Soup för Realtid.se.

Illustrationen fanns i form av en labyrint till artikelserien "I väntan på Sverige".

Labyrinten var gul och blå, och bland labyrintens "gångar" fanns en formation som ett hakkors och en formation som en svensk flagga.

Annons

Annons

Vad var bakgrunden till hakkorset?

– Var det med? frågar Waldersten.

– I så fall var det väl inte ett komplett hakkors, utan kanske början på ett. Det blev aldrig klart, säger han.

– Min tanke var att illustrera artikelseriens budskap om den främlingsfientlighet som finns i Sverige – att det skulle finnas något som existerar i bakgrunden i svenskarnas liv över huvudtaget, och som fortfarande är den starkaste symbolen när man är motståndare till en annan grupp.

– Men meningen var också att hakkorset inte skulle vara fullbordat och klart – om någon hittar det ska man få hitta det, men se att det inte var komplett.

Klipper man ur en fyrkant från ett papper och lägger över din labyrint, så ser det ut som ett färdigt hakkors?

– Jag tycker inte att det ser ut så i labyrinten. Det är upp till dig om du vill lägga ett urklippt papper på och se det så.

– I så fall kan man göra vad man vill med vilka bilder som helst, och få det att se ut på olika sätt.

Så du ångrar inte att det blev som det blev?

– Nej, det gör jag inte. Det är ju inget hakkors.

Waldersten undstryker att artikelseriens författare Maciej Zaremba själv är motståndare till nationalism.

– Jag är inte för nationalism på något sätt. Grejen är att artikelserien handlar om att invandrare till Sverige kommer hit men inte når fram till sina mål.

– Det är det som det här handlar om – att man kommer hit och vill gå den här labyrinten, men att det inte går att komma fram till målet och bli svensk.

– Och på vägen så lär man antagligen stöta på främlingsfientliga gränder som inte är så goda.

– Därför ska man kunna ana att hakkorset fanns där. Det symboliserar smygrasismen som finns i alla länder.

Men Waldersten medger att tanken inte varit att hakkorset ska framträda så rakt och påtagligt.

– Labyrinten är vägen in. Om man tolkar hela artikelserien, så handlar den om att det är väldigt svårt för invandrare på flykt att ta sig in i samhället.

Från början fanns diskussioner på DN om att ha skurhinkar och liknande symboler i labyrinten för att symbolisera dåliga jobb som invandrarna tvingas ta när de kommer hit.

– Det visar vad de tvingas göra längs labyrinten, men de kommer aldrig in i det svenska samhället ändå. Det blir en omöjlig labyrint.

– Så man ska inte övertolka att vi lagt med ett hakkors här.

Fick du instruktioner från DN när du skulle göra illustrationen?

– Jag får aldrig några instruktioner.

– Det här handlar om sex långa artiklar – sex långa texter som jag fått och läst om och om igen.

– Sedan brukar vi alltid på DN göra så att jag kommer med förslag på illustrationer, och så diskuterar vi fram och tillbaka. Det har vi gjort i flera veckor nu till den här artikelserien.

Labyrinten var den sista av kanske 12-13 illustrationer till artikelserien som har gått i två veckor.

Så ni för diskussioner om illustrationerna mellan dig och redaktionen?

– Nej, alltså det beror på hur du menar – vinklar, men inte detaljer.

Så ni har inte diskuterat själva hakkorset?

– Nej, genom att jag anser att det inte är ett komplett hakkors. Ingen har sett det på det sättet.

– Men man kan flörta med det här på vissa sätt – att det finns vinklar som åker åt vissa håll.

– Som jag ser det är det fortfarande två öppna gångar i hakkorset i labyrinten. Det är en flört med den kopplade rädslan kring det, men det är inte meningen att det ska bli det övergripande intrycket.

– Man kan vända på det och säga att korset i mitten på labyrinten symboliserar kristendom. Men för mig är det svenska flaggan.

– Allt går att övertolka in i minsta detalj tills man blir helt knäpp.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons