Finans Nyhet

Bakslag för Hammarskiölds klient: EU-böter på 9 miljarder för Scania

Taggar i artikeln

Hammarskiöld Scania
Scania, Peder HammarskiöldScania, Peder Hammarskiöld
Scania har under processen haft hjälp av två advokatbyråer; dels brittiska Allen & Overy, dels Advokatfirman Hammarskiöld med Claes Langenius, Lars Ulrichs och Peder Hammarskiöld (bilden) i spetsen.
Publicerad

EU-domstolen avslår Scanias överklagande av kartellböterna på 880 miljoner euro, motsvarande 9,2 miljarder kronor. Advokatfirman Hammarskiöld har bistått Scania, tillsammans med brittiska Allen & Overy.

Anders Frick

Realtid skrev redan 2010 om den europeiska lastbilskartell som Scania misstänktes vara med i – något som bolaget förnekade då, och förnekar än idag.

I september 2017 kom dock en dom från EU-kommissionen, som ålade Scania att betala 880 miljoner euro, motsvarande 9,2 miljarder kronor, då bolaget ansågs ha drivit en kartell tillsammans med fem andra bolag under åren 1997-2011.

Volvo/Renault, Daimler, DAF och Iveco betalade alla sina mångmiljardböter. Företaget MAN var fick sitt bötesbelopp sänkt till noll kronor, då det var MAN som avslöjade kartellen. Scania tog däremot strid för sin sak och överklagade, men idag kom alltså beslutet från Europeiska unionens tribunal: Tribunalen fastställer de böter som kommissionen ålagt Scania för företagets inblandning i lastbilstillverkarkartellen.

Annons

Scania har under processen haft hjälp av två advokatbyråer; dels brittiska Allen & Overy, dels Advokatfirman Hammarskiöld med Claes Langenius, Lars Ulrichs och Peder Hammarskiöld i spetsen. Realtid pratar med både Peder Hammarskiöld och Claes Langenius, men får inget besked huruvida Scania planerar att gå vidare i processen eller inte.

– Jag kan tyvärr inte ha några kommentarer utan hänvisar till Scanias pressavdelning, säger Claes Langenius till Realtid.

Erik Bratthall är helt nytillträdd presschef på Scania, och han säger till Realtid att bolaget nu ska analysera nästa steg.

Annons

– Domen kom nu under förmiddagen och vi håller just nu på att analysera den och överväga de alternativ som finns. Däremot vill vi definitivt tillbakavisa kommissionens anklagelser, både vad det gäller överenskommelser kring prissättning och påståendet att vi skulle ha försenat introduktionen av nya motorer, säger Erik Bratthall till Realtid.

Annons