Annons

Annons

Foto_Maria_Cruseman.jpg

Marta Karlqvist leder den sammanslagna byrån BCW. Foto: Maria Cruseman

“Vi är en perfekt match”

När Marta Karlqvist nu tar ledarskapet för den sammanslagna byrån BCW, kommer hon att leda en av Sveriges större PR-byråer. Siktet är inställt på topp fem.

Förra veckan blev det klart att Marta Karlqvist blir vd för den sammanslagna Burson Cohn & Wolfe (BCW) i Sverige. Redan denna vecka har Burson Marstellers medarbetare flyttat in hos Cohn & Wolfe på Drottninggatan, och den digitala namnskylten är uppdaterad med det nya namnet.

– Jag har hunnit sitta ned med alla medarbetare och prata med dem om deras förväntningar på den nya byrån. Nästa steg är att träffa kunder, därefter kan jag arbeta fram en strategi och sätta mål för tillväxten, säger Marta Karlqvist.

Sedan 2010 har hon inte bara tagit Cohn & Wolfe från förlust till stark tillväxt. Under samma tid har byrån också utvecklats från en nischad corporate communications-byrå till en fullservicebyrå med egen ateljé. Efter sammanslagningen blir fullservicerbjudandet än starkare:

Annons

Annons

– Hittills har sammanslagningen funkat perfekt, eftersom vi är så olika. Om jag hade fått önska en byrå att gå ihop med hade det varit Burson Marsteller, säger Marta Karlqvist.

Burson Marsteller är starka inom corporate communications och public affairs, medan Cohn & Wolfe står för en mer kreativ profil. 

Den nya byrån har ett 40-tal medarbetare och en sammanslagen omsättning på 60 miljoner kronor, vilket gör det till en betydande spelare i den svenska PR-branschen.

– Vi tillhör i alla fall topp tio, kanske även topp fem, kommenterar Marta Karlqvist.

Globalt rankas BCW som tredje största PR-byrån med 4 000 medarbetare i ett 40-tal länder.

Marta Karlqvist ser att BCW har potential att växa med befintliga kunder och befintlig personal, men är samtidigt inställd på att snart behöva flytta från lokalen på Drottninggatan. Rekryteringen pågår redan:

– Vi behöver rekrytera på alla områden, allt från en senior person inom bank & finans till en produktionsledare, säger Marta Karlqvist.

Bland andra efterfrågade kompetenser nämner hon köpt media, programmatic och teknisk kreativitet. 

Med tanke på den kompetens som kommer att frigöras efter valet är BCW också redo att rekrytera inom public affairs. 

Att gå mot fullservice är en generell trend i branschen; PR-byråerna förvärvar contentbyråer och reklambyråerna rekryterar PR-konsulter. Marta Karlqvist omfamnar utvecklingen, som är kostnadseffektiv för kunden och roligare att jobba i för konsulterna. 

– Att kunna komma med en idé och sedan göra alla uttag inom byrån är fantastiskt. Det är också en möjlighet för medarbetarna att utvecklas genom att testa nya saker. 

Hon är full av tillförsikt; hittills har sammanslagningen gått lätt, även om de blev tagna på sängen inledningsvis. Nyheten kom ut i februari; Marta Karlqvist fick information bara 20 minuter innan den kommuniceras i ett pressmeddelande.

– Det hänger ihop med att vår ägare WPP är börsnoterat och att det fanns en rädsla för att informationen skulle läcka ut, så därför fick man kommunicera samgåendet tidigare än man tänkt sig, säger .Marta Karlqvist

Hon och vd:n på dåvarande Burson Marstellers, Helena Olsson, tog kontakt med varandra samma kväll.

– Vi har haft en jättebra dialog under den utdragna sammanslagningen. Efter att nyheten kommit ut drog den globala organisationen sig tillbaka. Processen tog lång tid eftersom det är ett globalt företag och man ville agera samlat region för region, säger Marta Karlqvist. 

Helena Olsson har gått vidare till en tjänst som Head of Communications på Movestic Liv & Pension. 

 

Läs allt om:

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons